Astazi, industria anvelopelor evolueaza pentru a se concentra pe o viziune holistica a sustenabilitatii anvelopelor. Scopul este sa vedem ca orice intra intr-o anvelopa poate fi reinnoit sau reutilizat, oferind cu adevarat o oferta durabila.
Anvelopa pneumatica exista de mai bine de 100 de ani si succesul sau este legat de proliferarea automobilelor.
Pe masura ce automobilul a evoluat de la un obiect de lux si un simbol al prosperitatii la o necesitate in mare parte din America de Nord si din lumea in curs de dezvoltare, a urmat nevoia de anvelope. Piata de anvelope de astazi din America de Nord depaseste cu mult peste 200 de milioane de unitati pe an. Aceasta cerere provine din piata vehiculelor, dar este afectata si de longevitatea anvelopelor atunci cand sunt folosite. Ceea ce determina de obicei durata de serviciu este durata de rulare a anvelopei. De zeci de ani, industria anvelopelor si partenerii sai au lucrat pentru a determina ce sa faca cu portiunile ramase ale anvelopei la sfarsitul duratei de uzura. Din punct de vedere istoric, au existat trei optiuni comune:
- Anvelopele sunt aruncate (depozitele de deseuri);
- Anvelopele sunt arse (recuperare de energie);
- Anvelopele sunt reciclate (recuperarea materialului pentru a face alte anvelope sau alte produse).
Astazi, industria anvelopelor evolueaza pentru a se concentra pe o viziune holistica a sustenabilitatii anvelopelor. Scopul este sa vedem ca orice intra intr-o anvelopa poate fi reinnoit sau reutilizat, oferind cu adevarat o oferta durabila.
Acest efort poate fi concentrat in patru domenii sau, asa cum le numim noi, cele patru „R” ale economiei circulare:
- Reducerea masei de anvelope dispuse;
- Surse de materiale regenerabile;
- Reutilizarea componentelor;
- Reciclarea masei anvelopelor la sfarsitul ciclului de viata, precum si a materialelor din alte surse.
Economia circulara este luarea in considerare a tuturor aspectelor unui produs, inclusiv a sfarsitului sau de viata. Acest lucru este esential atunci cand se determina daca un obiect, cum ar fi o anvelopa, este produs in mod durabil.
Cand nevoile soferilor se schimba din cauza anotimpurilor sau a utilizarii, benzile de rulare pot fi schimbate pentru o utilizare ulterioara sau chiar modificate pentru diferite utilizari ulterior. In plus, cand banda de rulare ajunge la sfarsitul vietii, portiunea ramasa este reciclata si noua banda de rulare este atasata.
Dezvoltarea de anvelope mai usoare si mai durabile
Pentru autoturisme, producatorii de anvelope s-au concentrat pe reducerea masei anvelopelor, reducand astfel cantitatea de material introdusa in ciclul durabilitatii. Aceasta poate include producerea de compusi de rulare care sunt mai rezistenti la uzura, permitand o reducere a masei benzii de rulare, oferind in acelasi timp o durata de viata de uzura care sa corespunda asteptarilor consumatorilor.
O alta metoda este printr-o combinatie de stiinte materiale si inginerie pentru a proiecta si produce anvelope care sa poata suporta sarcini suplimentare pentru anvelope de aceeasi dimensiune. Dovezi in acest sens pot fi vazute cu introducerea anvelopelor cu capacitate mare de incarcare (HLC). Aceste anvelope sunt introduse pe piata in colaborare cu producatorii de vehicule. Ele reprezinta un nou standard si un nou nivel de inginerie care permite unei anvelope sa isi mareasca sarcina maxima fara a creste presiunea sau dimensiunea maxima. Primele dintre aceste anvelope sunt prezente in Europa si sunt in prezent introduse pe piata nord-americana.
Utilizarea materiilor prime regenerabile
Intr-un alt pilon al durabilitatii, producatorii de anvelope se vor concentra pe utilizarea biomasei regenerabile – material organic care provine din plante si animale. De exemplu, cauciucul este o componenta majora a anvelopelor si este adesea obtinut in mod natural din copaci de cauciuc. Gasirea modalitatilor de reciclare a cauciucului natural si a altor biomase regenerabile va deschide calea catre utilizarea unor materii prime mai durabile in productia de anvelope.
Multi producatori de anvelope sunt activi in industria productiei si agriculturii cauciucului natural, pe langa participarea la cercetari stiintifice. Obiectivele lor sunt de a gasi noi varietati de arbori de cauciuc si alte mijloace pentru a creste randamentul, asigurand astfel productia de cauciuc astazi, precum si protejarea si imbogatirea aprovizionarii cu cauciuc natural in viitor. Producatorii de anvelope se asociaza cu plantatii de cauciuc pentru a dezvolta si a pune in aplicare cele mai bune practici in productia responsabila si durabila de cauciuc. In plus, producatorii dezvolta plantatii de cauciuc pentru a inversa defrisarile prin plantarea de copaci de cauciuc in zone netezite anterior.
In multe cazuri, industria merge chiar mai departe, folosind uleiuri din surse precum floarea-soarelui si cauciucuri naturale din latex, cum ar fi deseurile verzi. Deseurile verzi, care sunt deseuri organice care provin din plante, pot fi folosite pentru a produce bio butadiena, un tip de cauciuc sintetic utilizat in anvelope. Membrii Platformei globale pentru cauciuc natural durabil, o organizatie internationala formata din producatori de anvelope, producatori de automobile, entitati civile si producatori de cauciuc natural, care are ca scop imbunatatirea durabilitatii lantului valoric al cauciucului natural, analizeaza aceste eforturi.
Structura anvelopei fara aer este realizata din materiale durabile care sustin sarcina. Butucul si spitele raman aceleasi, dar benzile de rulare pot fi modificate pentru utilizari diferite.
Componente de reciclare in anvelope
Polistirenul, care este folosit pentru a crea spuma, este un material obisnuit utilizat la ambalarea marfurilor pentru transport, precum si la recipientele de unica folosinta pentru alimente. Odata utilizate, aceste deseuri pot fi reciclate in anvelope prin descompunerea mecanica a polistirenului intr-o pulbere. Aceasta pulbere este apoi incalzita pana cand lanturile moleculare se descompun si polistirenul devine stiren. Din acest moment, butadiena, cum ar fi bio-butadiena, este adaugata pentru a crea un cauciuc sintetic durabil. Cu aceasta tehnologie, echivalentul a 80.000 de tone de deseuri din polistiren ar putea fi reciclate in anvelope in fiecare an.
O alta sursa de deseuri obisnuite care pot fi reciclate in anvelope este plasticul. De exemplu, deseurile din plastic PET, care formeaza articole precum sticlele de apa, recipientele pentru sucuri si recipientele pentru ulei de gatit, pot fi recuperate si descompuse cu enzime in monomeri de baza. Odata defalcate chimic, componentele ramase ale plasticului din sticle pot fi transformate in materiale precum armaturi polimerice din anvelope. Deoarece Michelin cerceteaza acest lucru, va pot spune ca aproape patru miliarde de sticle de plastic ar putea fi reciclate in anvelope Michelin in fiecare an.
Tehnologia de reciclare a anvelopelor poate fi utilizata in sprijinul unei economii circulare si durabile pentru industria anvelopelor, care va permite recuperarea pentru reutilizare a tuturor anvelopelor la sfarsitul ciclului de viata. In prezent, Michelin intentioneaza ca pana la 90% din materialele recuperate sa fie reutilizate intr-o varietate de produse pe baza de cauciuc, precum anvelope, benzi transportoare si produse antivibratii. Restul de 10% vor fi reutilizate direct de catre fabricile de productie pentru a genera caldura si energie. Cu aceasta tehnologie, 56 de milioane de anvelope ar putea fi reciclate in fiecare an pentru a produce anvelope Michelin noi.
Viitorul anvelopelor durabile
Pentru multe aplicatii cu functii medii, cum ar fi camioane cu 18 roti si autobuze, o solutie durabila este resaparea sau adaugarea benzii de rulare suplimentare pentru a refolosi carcasa anvelopei ramase. Acest lucru poate fi avantajos din punct de vedere economic si poate creste durata totala de viata utila a unei anvelope. In viitor, reutilizarea prin resapare ar putea deveni si standardul pentru autoturisme.
Viitorul anvelopelor este si mai ambitios catre durabilitate si mobilitate pentru toti. Astazi, anvelopele folosesc presiunea aerului, comprimata la presiunea de aproximativ 2,5 atmosfere sau mai mult, pentru a asigura structura care sustine sarcina vehiculului pe care il sustine. Pe scurt, nu anvelopa in sine sustine sarcina, ci mai degraba aerul prins si comprimat in anvelopa.
La Michelin, credem ca viitorul consta in introducerea anvelopelor fara aer, in care o structura din materiale durabile sustine sarcina. Butucul si spitele raman aceleasi, dar benzile de rulare pot fi apoi schimbate pentru utilizare ulterioara sau modificate pentru utilizari diferite. Cand banda de rulare ajunge la sfarsitul vietii, aceasta este reciclata si se ataseaza o noua banda de rulare. Acest lucru ofera avantajele durabile ale anvelopelor resapabile intr-o aplicatie pentru vehicule de larg consum.
Anvelopele de maine vor comunica, de asemenea, cu vehiculul si utilizatorul, oferind informatii despre istoricul de utilizare al anvelopei, precum si despre conditiile de drum. Producatorii de anvelope introduc pe piata anvelope echipate cu identificare RFID sau frecventa radio. Acesta este de obicei un cip introdus in peretele lateral al anvelopei, care permite identificarea fiecarei anvelope in mod unic. RFID, impreuna cu informatii in baze de date securizate separate, permite producatorilor de anvelope si furnizorilor de servicii sa urmareasca istoricul unei anvelope. Cercetarile sunt, de asemenea, in desfasurare cu privire la utilizarea electronice in anvelope pentru a intelege in continuare conditiile de utilizare a acestora, inclusiv conditiile de incarcare.
Progresele suplimentare pot permite ca anvelopele sa comunice conditiile drumului. Combinate cu modelele de anvelope, sistemele de control ale vehiculului pot adapta stilurile de conducere la conditii. Imaginati-va o anvelopa si un vehicul care stiu ca ploua si cat de adanc este apa pe drum, transmis de la senzorii din anvelopa si vehicul. Pe baza acestor informatii, precum si a caracteristicilor cunoscute ale benzii de rulare, vehiculul calculeaza distanta minima de oprire care trebuie utilizata de sistemele automate de franare. Acest sistem se adapteaza din nou atunci cand ninge si chiar sugereaza designul optim al benzii de rulare de luat in considerare pentru astfel de conditii. Unele dintre aceste caracteristici devin disponibile astazi in anvelope; altele vor fi disponibile pe masura ce cercetarile avanseaza. Viitorul industriei anvelopelor este durabil si adaptabil. Anvelopele vor adauga mai multa valoare pentru consumatori, oferind asigurarea unui produs conceput pentru mediu si pentru o mai mare siguranta si alegere in mobilitate.
Astazi, industria anvelopelor evolueaza pentru a se concentra pe o viziune holistica a sustenabilitatii anvelopelor. Scopul este sa vedem ca orice intra intr-o anvelopa poate fi reinnoit sau reutilizat, oferind cu adevarat o oferta durabila.
Anvelopa fara aer
Debutat la Summit-ul Michelin Movin’On 2019, Michelin Uptis este anvelopa non-pneumatica sau airless a companiei, care va fi formata din doua componente.
Unul este un sistem central de spite si butuc care va sustine sarcina vehiculului. Acesta va fi realizat din materiale durabile, reciclate si reciclabile, proiectate special pentru vehicul pentru a oferi confort si manevrabilitate, comparabile cu anvelopele pneumatice de astazi. A doua componenta este o banda de rulare fabricata separat de butuc si spite si apoi asamblata. Banda de rulare va utiliza tehnologii de imprimare 3-D pentru a oferi modele de banda de rulare adaptate nevoilor utilizatorilor.
Cand nevoile soferilor se schimba din cauza anotimpurilor sau a utilizarii, benzile de rulare pot fi schimbate pentru o utilizare ulterioara sau chiar modificate pentru diferite utilizari ulterior. In plus, cand banda de rulare ajunge la sfarsitul vietii, portiunea ramasa este reciclata si noua banda de rulare este atasata. Razboiul general si hub-ul raman. Acest lucru ofera avantajele durabile ale anvelopelor resapabile intr-o aplicatie pentru vehicule de larg consum.
Pentru mai multe informatii despre eforturile platformei globale pentru cauciuc natural durabil (GPSNR), accesati www.sustainablenaturalrubber.org.