In viitor, anvelopele concepute pentru vehicule autonome vor necesita caracteristici inteligente pe langa cele traditionale, cum ar fi aderenta pe teren umed. Tehnologia senzorilor din anvelope ne va oferi si mai multe informatii despre conditiile de conducere si schimbarile acestora.
„Vom vedea si mai multe functii de asistenta pentru sofer, in special in anvelopele premium, in cativa ani. Popularizarea anvelopelor inteligente si a conducerii autonome este, de asemenea, susceptibila de a reduce accidentele de circulatie”, spune Mika Penttilä, seful tehnologiei digitale pentru anvelopele Nokian.
Tehnologia senzorului de anvelope ofera date de masurare unice
Senzorii atasati la anvelope pot fi folositi pentru a obtine informatii despre presiunea, temperatura si uzura anvelopelor. Aceste informatii sunt utile soferilor de autoturisme, dar pentru conducerea autonoma, sunt un element de baza.
„Senzorii de anvelope ofera informatii despre conditiile de conducere care in mod traditional nu au fost disponibile. In absenta unui observator uman in vehicul, totul trebuie sa se bazeze pe date de masurare”, explica Penttilä.
Pe langa masurarea presiunii, temperaturii si uzurii, una dintre caracteristicile timpurii va fi legata de masurarea sarcinii vehiculului. Acest lucru este deosebit de important pentru vehiculele autonome, deoarece permite asigurarea automata a faptului ca un autobuz cu conducere autonoma nu este supraaglomerat, de exemplu.
Pe langa factorii de siguranta, anvelopele inteligente au si un aspect de mediu. Consumul de combustibil va fi optimizat atunci cand vehiculul cunoaste presiunea ideala a anvelopelor pentru fiecare situatie si presiunea poate fi reglata automat.
„Datele privind starea anvelo pelor permit optimizarea ciclului lor de viata”, adauga Penttilä.
Proiecte pilot interne si internationale pentru autobuze cu conducere automata
Primim acum primul gust de anvelope inteligente si vehicule autonome. Nokian Heavy Tyres a inceput vanzarile si livrarea de anvelope inteligente in toamna anului trecut. Acestea se bazeaza pe conceptul Intuitu care leaga anvelopele pentru agricultura si contractare de o aplicatie mobila in prima etapa.
Intre timp, proiectul pilot de autobuz GACHA autonome a fost folosit pentru a aduna experienta in ceea ce priveste conducerea autonoma. Autobuzul GACHA cu conducere automata, construit si automatizat de Sensible 4 din Finlanda si proiectat de Muji din Japonia, a circulat in Pasila Finlanda timp de 300 de ore vara trecuta, transportand in total 190 de pasageri.
„In ciuda situatiei dificile din lume, clientii din Pasila s-au putut bucura de plimbare in GACHA si am primit laude pentru netezimea ei. In prezent, planificam noi proiecte pilot pentru Emiratele Arabe Unite si Japonia, de exemplu”, spune CEO-ul Harri Santamala de la Sensible 4.
In timpul pilotului din Pasila, GACHA a rulat pe anvelopele de vara Hakka ale lui Nokian Tyres; si-au facut partea pentru a asigura o calatorie lina, confortabila si, mai presus de toate, sigura. Proprietatile de aderenta pe umed ale anvelopelor de vara Nokian Hakka Blue 2 SUV au mentinut GACHA chiar si in ploaie mai puternica de vara.
„Software-ul dintr-un vehicul autonom este programat pentru conditii specifice si se bazeaza pe un anumit nivel de frecare. Nivelul minim de frecare definit trebuie indeplinit in toate conditiile”, subliniaza Santamala.
Traficul inteligent nu mai este o viziune salbatica a viitorului; vedem in fiecare zi exemple mai concrete. Sensible 4 isi dezvolta si testeaza continuu software-ul pentru o utilizare mai larga. In acest moment, este in curs de desfasurare un pilot de conducere automata de un an care deserveste clientii din regiunea Oslo din Norvegia. Santamala considera ca vehiculele autonome vor fi obisnuite pana in 2035.
(via »)