Skip to content Skip to footer

Schimbarea anotimpurilor: cum reactioneaza anvelopele?

Anvelope de vara, de iarna sau all season? Anotimpurile medii sunt un moment delicat pentru siguranta conducerii. Este bine sa stiti ce anvelope folositi.

Schimbarea anotimpurilor, in ciuda faptului ca unii oameni insista ca nu mai e foarte evidenta, reprezinta acele parti scurte si delicate ale anului cand schimbarile mari sunt semnalul de temperatura de la sfarsitul unui sezon si inceputul altuia, cauzand deseori probleme pentru performanta anvelopelor, datorata variatiilor conditiilor de vreme.

Daca utilizati anvelope pentru toate anotimpurile, cunoscute si sub denumirea de anvelope all seasons, aceasta problema va parea relativa, dar procesul de schimbare de la anvelopele de vara la cele de iarna si inapoi este crucial in ceea ce priveste siguranta pentru majoritatea soferilor, precum si pentru conformare la reglementarile de conducere.

Cum functioneaza anvelopele pentru tot sezonul

Anvelopele pentru toate anotimpurile pot fi vazute ca un compromis intre anvelopele de vara si de iarna, avand in vedere versatilitatea lor. Si in zonele in care temperatura este mai blanda in cea mai mare parte a anului, anvelopele pentru toate anotimpurile pot fi o alegere buna din mai multe motive. Cu toate acestea, chiar daca anvelopele pentru toate anotimpurile pot fi folosite atat vara, cat si iarna, deoarece rezistenta lor medie inseamna un control bun al drumului in diferite conditii meteorologice si o aderenta buna chiar si pe zapada acoperita, daca luati, de exemplu, Cinturato All Season marcat cu Logo-ul 3MPSF (simbolul a trei varfuri montane cu fulgi de zapada, dat pentru compusii care produc performante excelente la temperaturi scazute in conditii specifice), performanta lor nu se poate compara niciodata cu anvelopele de vara sau de iarna in conditiile lor ideale respective. Pe vreme mai calda sau mai rece, compusii de vara sau de iarna ofera un nivel de aderenta extrem de ridicat. Deci, daca doriti cea mai mare performanta posibila pe tot parcursul anului, cele mai bune anvelope sunt cele care au fost dezvoltate pentru a face fata in mod special vremii mai calde sau mai reci.

Caracteristicile anvelopelor de vara

Anvelopele de vara sunt imediat recunoscute din compusii folositi la fabricarea lor. Structura lor este mai rigida si compacta, din cauza necesitatii de a rezista la temperaturi mai ridicate pe timp cald. Gama de produse include anvelope cu profil plat si umeri de obicei patrate, concepute pentru a se potrivi viteze rapide si atunci cand prind la viteze mari la virare, in timp ce exista alte tipuri de anvelope cu benzile de rulare sculptate care sunt fie simetrice, directionale sau asimetrice, in functie de proiectarea si viteza de expulzare a apei.

La temperaturi de 7° C sau mai mari, acest tip de anvelopa poate oferi performante complete fara a fi afectat de niveluri ridicate de rezistenta la caldura si de solicitari frontale si laterale. Atat pe drumurile uscate, cat si pe cele umede, aderenta sa este intotdeauna excelenta la temperaturile date, iar pe suprafetele umede o buna mentinere este asigurata de designul benzii de rulare. Aceasta zona este vitala si trebuie verificata in mod regulat, avand in vedere ca daca canelurile au o adancime de doar 4 mm, acestea nu pot oferi un flux de apa adecvat, ceea ce inseamna ca aderenta poate deveni din ce in ce mai compromisa, cu consecinte potential grave pentru siguranta.

Cand temperaturile scad sub 7 ° C, datorita structurii mai rigide a anvelopei, comportamentul sau se schimba radical. Un climat mai rece inseamna ca complexul de vara nu poate functiona la un nivel optim si, in acelasi timp, controlul masinii poate fi mai dificil, ceea ce face ca derapajul sa fie mai probabil. O senzatie asemanatoare cu, de exemplu, conducerea pe un drum umed cu o anvelopa uzata. Daca benzile de rulare ale anvelopei sunt modificate prin uzura excesiva, acestea nu vor putea expulza apa, prevenind contactul adecvat cu suprafata drumului. Acest lucru poate duce la riscul acvaplanarii, provocand un risc grav de pierdere a controlului vehiculului. In orice caz, este o buna practica sa va asigurati ca anvelopele dvs. sunt intotdeauna in stare buna, pentru a evita problemele suparatoare sau potentialele pericole.

… Si anvelopele de iarna

Pentru anvelopele de iarna, va puteti astepta sa gasiti o structura mult mai moale, chiar si la temperaturi scazute. Aceasta proprietate permite acestor tipuri de anvelope sa [ofere in mod constant performante ridicate pe diferite tipuri de suprafata, chiar daca sunt alunecoase sau inghetate.

Faptul ca este cel mai moale tip de anvelopa disponibil permite acestor anvelope sa ajunga rapid la temperatura ideala, ramanand in acelasi timp versatile si elastice. Sub 7 ° C, distantele de franare sunt reduse in medie cu 10% pe drumurile umede si cu 20% pe zapada, iar cu aceste conditii meteorologice luate in considerare banda de rulare prezinta linii sau incrustari impartite prin caneluri adanci. Forma bine definita si sculptata provine de la liniile care trec prin zapada si zapada, asigurand ca anvelopa sa prinda terenul. Si canelurile dintre incrustari trec apa. O formula castigatoare care evita utilizarea lanturilor de zapada.

In acest caz conditiile structurale ale anvelopelor sunt importante atat pentru performanta lor, cat si pentru longevitate, ambele fiind legate de vehicul si de temperatura. Anvelopele prea uzate si care nu sunt in stare perfecta nu vor oferi performante eficiente. Spre deosebire de anvelopele de vara, anvelopele de iarna se pot confrunta cu probleme la temperaturi peste 7 ° C, tocmai pentru ca compusii mai moi tind sa alunece sau sa alunece sub stresul pus pe ele atunci cand sunt expuse la temperaturi ridicate.

(via)

Lasa un comentariu

0.0/5