De la anvelopele potrivite, la manevrele de evitat si cateva sfaturi utile
Home Rutier Sfaturi auto Sa ninga, ce nu trebuie sa faci pe timp de iarna
Exista multe motive sa ne bucuram cand cade zapada, dar cu siguranta sunt mai putine cand vine vorba de a ne urca la volan. Fara stres. Exista cateva reguli de urmat si greseli de evitat pentru soferii care nu sunt obisnuiti cu vremea de iarna. Iata care sunt acestea.
Anvelopele
Echipamentul de iarna este obligatoriu in multe regiuni din Italia intre 15 noiembrie si 15 aprilie. Daca ati montat anvelopele de iarna, masina dvs. va avea o aderenta buna chiar si pe suprafete inzapezite. Anvelopele pentru toate anotimpurile, adica cele marcate cu M+S si cu simbolul muntelui cu trei varfuri, sunt conforme cu Codul rutier italian. In orice caz, daca inca folositi setul de vara, ar fi bine sa nu circulati pe drumurile care nu au fost curatate.
Maturati zapada de pe masina
Desigur, este necesar sa curatati parbrizul de zapada, dar nu uitati sa curatati si geamurile din toate partile. Folositi o matura moale si o lingura de gheata pentru a indeparta gheata de pe acoperis, deoarece, aceasta ar putea aluneca si lovi vehiculul care circula in spatele dvs. atunci cand accelerati sau aluneca pe parbriz atunci cand masina se incalzeste. Daca masina dvs. este blocata de o gramada de zapada, sapati-o manual inainte de a incerca sa treceti peste ea cu rotile.
Fara manevre bruste
Prima greseala pe care trebuie sa o evitati este sa conduceti intr-un mod sportiv. “Usor usor” este cheia pentru a conduce pe zapada. Aderenta dintre roti si suprafata de zapada este scazuta. Asadar, pentru a evita alunecarea masinii, volanul trebuie manevrat usor. Apasati acceleratia si franati cu atentie. Daca rotile aluneca atunci cand porniti la drum, incercati sa angrenati treapta a doua de viteza si “lucrati ambreiajul”. Odata ce ati prins viteza, urmariti sa o mentineti constanta fara sa va opriti. Totusi, pe teren plat, cel mai bine este sa pastrati vitezele mari.
La deal…
Pentru a urca pe o panta inzapezita, angrenati prima sau a doua treapta de viteza, luati-o putin la fuga fara sa ezitati sau sa accelerati prea mult, dar si fara sa pierdeti viteza. Chiar daca rotile aluneca, tineti piciorul ferm pe acceleratie, lasand sistemul electronic de control al tractiunii sa-si faca treaba.
…si la vale
In acest caz, frana de esapament este secretul. Una dintre cele mai frecvente greseli comise atunci cand conduceti pe zapada este sa franati ca si cum ati frana pe asfalt curat. In schimb, cel mai bine este sa reduci viteza pentru a incetini. Atunci cand trebuie sa apasati franele, faceti-o usor si, daca este posibil, in timp ce rotile sunt drepte. La coborarea curbelor in ac de par ale unui drum de munte, de exemplu, trebuie sa pastrati o treapta de viteza mica, cum ar fi treapta a doua, sa franati incet inainte de a intra in curba, sa reduceti viteza si sa negociati curba fara probleme.
Pastrarea unei distante de siguranta
In cazul in care ninge, distanta de siguranta fata de alte vehicule trebuie marita. Distantele de franare devin mai mari, iar riscul de coliziuni din spate este ridicat. In acelasi timp, trebuie sa reduceti viteza, deoarece, chiar daca pare usor sa mergeti repede pe liniile drepte, la prima curba (sau la primul obstacol de ocolit) va veti da seama cat de putina aderenta aveti.
Fiti cu ochii pe masinile din fata
Poate parea banal, dar este esential sa stai cu ochii pe masinile din fata ta pentru a intelege unde sunt punctele critice de pe sosea. De asemenea, este esential sa prezici ce vor face ceilalti soferi. Daca observati ca acestia opresc, de exemplu la un semn de oprire, atunci mariti timpul de incetinire.
Nu va incredeti in rosturile de zapada
O alta greseala care trebuie evitata este aceea de a urma urmele lasate de vehiculele din fata, deoarece rotile ajung intr-o groapa care le limiteaza miscarea. Daca zapada este foarte adanca, trebuie sa montati imediat lanturile de zapada (cu exceptia cazului in care aveti anvelope de iarna sau pentru toate anotimpurile), a caror dimensiune se schimba in functie de anvelopa. In orice caz, chiar si cu lanturile procedati in pas de mers.
Montarea lanturilor de zapada
Fiecare model de lanturi de zapada are propria metoda de fixare, asa ca cel mai bine ar fi sa invatati cum sa le montati inainte de a va trezi blocati intr-o situatie de urgenta. In orice caz, descurcati mai intai lantul, asezati-l pe sol, treceti-l in spatele rotii din fata si inchideti inelul semi-rigid cu ajutorul cuplajului cu eliberare rapida. Apoi, intindeti bine partea de plasa pe suprafata benzii de rulare, trageti-o peste partea exterioara a rotii si, in final, fixati-o astfel incat sa ramana stransa. Lanturile de zapada trebuie indepartate de indata ce se intalneste o portiune de drum curat pentru a evita deteriorarea anvelopei si a drumului.
Atentie la gheata
Gheata este chiar mai inselatoare decat zapada, deoarece este adesea invizibila. Ea se formeaza dupa trecerea plugului de zapada, daca acesta nu a imprastiat sare sau in zilele care urmeaza dupa caderea zapezii – de obicei noaptea, cand apa de topire ingheata, iar pe asfalt pot fi observate dungi negre stralucitoare. Acolo unde credeti ca ar putea exista gheata pe sol, singurul lucru pe care trebuie sa-l faceti este sa reduceti viteza si sa evitati sa atingeti franele. In aceasta situatie, anvelopele de iarna bune va pot fi de mare ajutor.