Jantele auto foarte mari sunt populare ca design special pentru automobile, dar atractivitatea lor vizuala poate sa aiba niste costuri mai greu de sesizat initial.
Una dintre cele mai simple metode de a adauga individualitate unei masini este cu un nou set de jante. Jantele foarte mari, in special pe masinile de tip SUV sunt populare. Rotile (si jantele) mai mari pot aduce beneficii in ceea ce priveste manipularea si performantele. De asemenea, pot face o masina sa iasa in evidenta. Pe de alta parte, nu trebuie uitat – ele pot fi si periculoase. Conducatorii auto care isi schimba rotile pentru unele mai mari, chiar daca vor compensa dimensiunea adaugata prin trecerea la anvelope mai restranse si cu un profil redus, ar putea fi expusi riscului unui accident. Daca diametrul total al ansamblului anvelopa-roata este mai mare, aceasta poate aduce probleme suplimentare.
Punerea rotilor mai mari pe un vehicul decat cele cu care a venit din fabrica poate cauza probleme pentru suspensiile si franele vehiculului, chiar daca anvelopele cu profil inferior pastreaza acelasi diametru. Motivul este, pur si simplu, ca metalul cantareste mult mai mult decat cauciucul si aerul. Sistemele de suspensie si de franare ale unui vehicul sunt concepute pentru a face fata unei anumite cantitati de “greutate nelimitata”. “Daca intentionati sa cresteti greutatea rotii si anvelopei, va recomandam sa va uitati la imbunatatirea suspensiei pentru a face fata acestei greutati suplimentare”, a declarat John Rastetter, directorul serviciilor de informare a anvelopei pentru site-ul TireRack.com.
Greutatea suplimentara a rotilor face ca vehiculului sa aiba nevoie de mai mult timp pentru a opri, a declarat Andrew Markel, editor al revistei comerciale Brake si al revistei Front End. De asemenea, peretii mai subtiri ai anvelopei nu vor absorbi atat de mult impactul ca si anvelopele vechi, mai voluminoase. Acest lucru mareste impactul cauzat de loviturile pe care sistemul de suspensie al vehiculului trebuie sa le faca fata. Anvelopele mai subtiri sunt deosebit de problematice pentru SUV-urile mai mari si mai grele. Cand un vehicul loveste o stanca sau o parte a unei gropi, anvelopa se flexeaza sub greutatea impactului. Cu un perete lateral subtire si un vehicul foarte greu, anvelopele se pot prinde sub janta, deteriorand anvelopa si, probabil, ducand la o explozie.
Mai mult decat atat, atunci cand autovehiculul este incarcat cu persoane sau cu bagaje, anvelopele se pot ciocni in parti ale masinii. Nu numai ca poate deteriora anvelopele, dar poate provoca dificultati de conducere imprevizibile. Cresterea dimensiunii rotilor totale a masinii poate, de asemenea, sa induca in eroare sistemele computerizate ale masinii dvs. cu privire la cat de repede se afla vehiculul.
Vitezometrul masinii dvs. calculeaza cat de repede se deplaseaza vehiculul in functie de cat de repede se rotesc rotile. Dar rotile mai mari care se rotesc la aceeasi viteza ca cele mai mici vor face ca vehiculul sa mearga mai repede. Astfel, trecerea la roti mai mari, fara a regla vitezometrul pentru a compensa, va poate determina sa mergeti mai repede decat indica vitezometrul. Acest lucru poate crea probleme pentru sisteme cum ar fi franele anti-blocare ale masinii si programele de control al stabilitatii, pe langa faptul ca doar conduc la cresterea amenzilor de viteza. “Ceea ce sugeram consumatorilor este sa mergem la un comerciant de jante si de anvelope specializat”, a declarat Peter MacGillivray, vicepresedinte pentru marketing si comunicare pentru Asociatia de fabricare a echipamentelor speciale.