Producatorii de vehicule inteleg ca exista putine motive pentru a cheltui milioane de dolari pentru a dezvolta calitatile de rulare si de manevrabilitate ale suspensiei unui vehicul nou, daca vor omite integrarea influentei anvelopelor sale originale. Acest lucru a dus la proiectarea fie de modele de anvelope complet noi, fie de versiuni ajustate ale modelelor existente pentru fiecare masina si camioneta usoara noi de la inceputul procesului de dezvoltare a vehiculului.
A existat o perioada in America cand se credea ca singurele motive pentru care un producator de vehicule a ales anvelopele cu echipament original erau „cat de largi erau peretii albi” si „care producator isi va vinde anvelopele cu strat inclinat la cel mai mic pret”. Ei bine, chiar daca acest lucru ar fi fost adevarat, vremurile s-au schimbat si nu se folosesc nici pereti albi, nici anvelope ieftine cu straturi diagonale pe vehicule astazi.
O parte din motiv este ca confortul si performanta anvelopelor se coreleaza direct cu satisfactia generala a vehiculului a soferului. Anvelopele cu echipament original joaca un rol esential in atingerea confortului si a capacitatilor de performanta dorite ale vehiculului si influenteaza foarte mult personalitatea vehiculului. Si pe masura ce vehiculele au evoluat, la fel au evoluat si anvelopele OE. In cea mai mare parte, vehiculele de astazi sunt mai usoare, mai eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil si mai receptive decat cele construite cu un deceniu in urma. Acest lucru a determinat reducerea corespunzatoare a greutatii anvelopei si a rezistentei la rulare, sporind in acelasi timp capacitatile de manevrabilitate ale anvelopei.
Din pacate, chiar si cele mai bune anvelope sunt inca un compromis. Acest lucru se datoreaza faptului ca materialele actuale si tehnologiile de fabricatie care ofera multe atribute de dorit pentru anvelope sunt direct opuse altor atribute dezirabile. De exemplu, un compus „dur” al benzii de rulare care ar putea oferi o uzura lunga si o rezistenta scazuta la rulare ar reduce, de asemenea, tractiunea. Un design „agresiv” al benzii de rulare care ar putea rezista mai bine la hidroplanare sau ar putea oferi o tractiune imbunatatita pe zapada ar genera, de asemenea, mai mult zgomot. Iar un perete lateral „rigid” care ar putea oferi o manevrabilitate receptiva si stabilitate la viteza mare ar reduce, de asemenea, confortul de rulare. Aceste obiective opuse necesita amestecarea si echilibrarea confortului si a trasaturilor de performanta ale anvelopei pana cand sunt optimizate pentru aplicatia prevazuta a anvelopei OE.
Fiecare producator de vehicule acorda prioritate zonelor pe care le considera de cel mai mare beneficiu pentru a-si ajuta vehiculele sa-si satisfaca soferii. De exemplu, un producator de vehicule care ofera o linie de vehicule eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil poate pune mai mult accent pe tractiune si mai putin accent pe reducerea rezistentei la rulare decat un producator de vehicule care construieste o linie de masini mai mari si mai putin eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil.
Caracteristicile unei anvelope pot fi reprezentate grafic intr-o diagrama „paianjen” (vezi mai jos). Aceste diagrame ofera un mijloc vizual de prezentare a caracteristicilor multiple de performanta pentru a permite compararea directa a capacitatilor unei anvelope existente (de obicei stabilite la nivelul 100 ca linie de baza) cu obiectivele si/sau nivelurile de performanta realizate pentru o anvelopa noua.
In timp ce obiectivul final al producatorului de anvelope este sa dezvolte o tehnologie care sa le permita sa extinda intregul anvelopa de confort si performanta al anvelopei noi in toate directiile in comparatie cu anvelopa originala, deseori acestia pot extinde capacitatile anvelopei doar in mai multe zone, fara a provoca compromisuri care ar duce la o performanta mai mica in alte domenii. Acest tip de analiza permite confirmarea imbunatatirilor realizate si a oricaror compromisuri rezultate.
Starea dezvoltarii anvelopelor
Pornind de la aceeasi anvelopa originala, ar avea ca rezultat identificarea unor obiective diferite pentru o anvelopa destinata unui coupe de lux fata de o anvelopa destinata unei adevarate masini sport. Care este cea mai buna anvelopa? In realitate, niciunul dintre ei nu este mai bun; dar ambele sunt diferite. Cel mai important, ambele ar fi reglate pentru a satisface personalitatea dorita a masinii. Cu toate acestea, daca este aplicata gresit, soferul ar experimenta o pierdere de performanta daca anvelopa coupe de lux a fost instalata pe masina sport sau o pierdere a confortului daca anvelopa masinii sport ar fi instalata pe coupe de lux.
Doar producatorul de vehicule si producatorul de anvelope care lucreaza impreuna pentru a dezvolta anvelopa OE pot determina exact ce design si constructia interioara a anvelopei vor produce cele mai satisfacatoare rezultate. Un producator de anvelope care construieste anvelope de inlocuire „universale” nu va primi niciodata beneficiul cunostintelor si intentiei producatorului de vehicule si este retrogradat sa produca anvelope „medie”.
Chiar face o diferenta?
Din 1990, J.D. Power and Associates a realizat un studiu anual de satisfactie a anvelopelor cu echipament original pentru a raporta modul in care consumatorii isi evalueaza satisfactia fata de anvelopele cu echipament original pe vehiculele lor vechi de unul, doi sau trei ani. Studiul realizat in 2002 sa bazat pe experientele si opiniile a peste 33.700 de soferi. Studiul include un esantion reprezentativ la nivel national al tuturor marcilor si modelelor de autoturisme, camionete, camionete si vehicule utilitare sport vandute in S.U.A.
Studiul monitorizeaza perceptiile consumatorilor cu privire la calitatea anvelopelor, performanta, imaginea marcii si serviciul. Rezultatele sunt calculate folosind un indice de satisfactie a anvelopelor care include cinci factori: calitatea produsului, performanta pe termen lung, performanta situationala, designul si tractiunea pe timp de iarna. Studiul din 2002 a constatat ca produsele marca Michelin obtin cel mai mare scor pentru anvelope la soferii de masini si camioane usoare.
Mentinerea unei satisfactii ridicate a clientilor este esentiala atat pentru producatorii de vehicule, cat si pentru producatorii de anvelope. Producatorii de vehicule beneficiaza de cote mai mari de satisfactie a vehiculelor, iar producatorii de anvelope care au niveluri ridicate de satisfactie a soferilor au, de asemenea, cel mai mare procent de soferi care raporteaza ca intentioneaza sa cumpere aceeasi marca de anvelope in viitor. Printre proprietarii din primul an, mai mult de 60% dintre soferii de pe OE Michelin raporteaza ca intentioneaza sa rascumpere anvelope Michelin in viitor, cea mai mare intentie de rascumparare dintre toate marcile de anvelope.
In plus, producatorii de vehicule au aflat ca, daca soferul este multumit de anvelopele lor, este probabil sa fie multumit de vehiculul lor, crescand astfel intentia de a rascumpara aceeasi marca de vehicul in viitor.