Skip to content Skip to footer

Despre crampoane de anvelope auto

Crampoanele pentru anvelope au aparut pentru prima oara în Scandinavia, în anii 1950, unde au fost folosite pentru imbunatatirea tractiunii pe drumurile inghetate.  Prin anii ’60 ideea a trecut Atlanticul in SUA si Canada unde s-au bucurat de popularitate în crestere pana prin anul 1970 cand au aparut primele eforturi semnificative de cercetare care vizeaza evaluarea sigurantei si efectele lor asupra uzurii  soselelor. In perioada 1970 pana în 1990 s-au realizat îmbunatatiri tehnice ale pneurilor cu crampoane dar au aparut si restrictiile guvernamentale pe scara larga cu privire la utilizarea lor în efortul de a limita uzura prematura a soselelor. Primul studiu  guvernamental privind anvelopele cu crampoane a aparut in 1999 in SUA (http://www.wsdot.wa.gov/research/reports/fullreports/471.1.pdf ).

Un crampon de anvelope de iarna este un dispozitiv antiderapant si de tractiune, care este instalat in banda de rulare a anvelopelor, prin presare, cantareste 1,7 – 2,7 grame fiecare si patrunde aproximativ 1,0 – 1,7 mm de la suprafata anvelopei. Consta într-o manta exterioara din otel sau din aluminiu si un stift de carbura de tungsten(un metal extrem de dur). Pinul din tungsten al crampoanelor de pe anvelopele de pasageri are 1 mm în diametru si iese la aproximativ 1 mm de la partea superioara a mantalei metalice.

Modelele de baza pentru anvelope pentru turisme sunt prezentate in tabelul si imaginea alaturate:

CODIFICARE

Caracteristici fizice

EURO

TSMI#

Lungime (mm)

Culoare

Greutate – g

(otel sinterizat)

Greutate – g

(otel presat)

9 x 16

TSMI 17

16

Auriu

2,5

2,7

9 x 15

TSMI 16

15

Argintiu

2,4

2,6

9 x 13

TSMI 15

13

Albastru

2,2

2,3

9 x 12

TSMI 13

12

Auriu

2,0

2,2

9 x 11

TSMI 12

11

Argintiu

1,9

2,0

9 x 10

TSMI 11

10

Albastru

1,7

1,8

Anvelopele cu crampoane sunt anvelope de iarna, ​​cu 60 pana la 120 de crampoane montate, în functie de diametrul anvelopelor si modelul orificiilor din banda de rulare.

 

 

 

Exista si alte tipuri si modele de crampoane : pentru anvelope de curse pe gheata, motocros, ATV-uri, utilaje, etc

 

 

Testarile extinse ale fabricantilor auto si de anvelope precum si ale diverselor agentii guvernamentale au demonstrat ca anvelopele cu crampoane pot îmbunatati securitatea conducerii in trafic in conditii de iarna, pe drumuri cu zapada si gheata. Anvelopele cu crampoane cresc frecare anvelopele pe suprafetele de gheata, fapt ce permite conducatorilor auto sa opreasca mai devreme, sa accelereze mai rapid si sa mentina controlul asupra  virajelor.

In legislatia romaneasca de specialitate nu exista specificatii exprese referitoare la folosirea sau interzicerea anvelopelor cu crampoane. Avand in vedere ca sistemele de crampoane pot fi echivalate cu sistemele de lanturi pentru anvelope, acestea pot fi incadrate in prevederile OG5/2011, art. 102, alineatul (1), punctul 28: „conducerea autovehiculului pe drumurile publice acoperite cu zapada, gheata sau polei, fara ca acesta sa fie dotat cu anvelope de iarna, iar in cazul autovehiculului de transport marfa cu o masa totala maxima autorizata mai mare de 3,5 tone si al autovehiculului de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducatorului auto, fara ca acestea sa fie echipate cu anvelope de iarna pe rotile axei/axelor de tractiune sau fara a avea montate pe aceste roti lanturi sau alte echipamente antiderapante omologate;”.

NOTA : am considerat ca termenul „CRAMPON” defineste cel mai bine dispozitivul tehnic descris. Alti termeni folositi pentru acest dispozitiv sunt „NITURI” si „CAPSE”.

 

3 Comentariu

  • Nelly
    Posted 02/02/2012 at 12:35

    O intrebare: de unde as putea achizitiona crampoane? Am tot cautat pe net dar n-am gasit.

  • Andrei
    Posted 07/02/2012 at 12:42

    Incearca la cei de la anvelope.ro. am observat ca sunt destul de profi si chiar daca nu au pe stoc, iti pot achizitiona intr-un termen scurt la un pret rezonabil. eu am fost f multumit de serviciile lor.

  • cristian
    Posted 06/11/2013 at 00:18

    in suedia

Lasa un comentariu

0.0/5