Masinile sport sunt deseori descrise ca fiind vehicule care “se tin de drum”. Anvelopele pentru masini sport au o contributie majora la acest fenomen. Aceste anvelope sunt produse foarte complexe care indeplinesc numeroase cerinte, in mare parte contradictorii. Gasirea structurii adecvate care sa echilibreze aceste cerinte pentru orice aplicatie data reprezinta marea provocare in proiectarea anvelopelor.
Porsche proiecteaza si produce unele dintre cele mai performante vehicule din lume. Din cauza rolului integral pe care anvelopele il joaca in performanta vehiculelor, Porsche a integrat dezvoltarea anvelopelor in tot procesul de dezvoltare a vehiculelor sale. Pentru a fi un furnizor de anvelope de echipament original pe un vehicul Porsche sau pentru a fi aprobat de Porsche pentru piata de inlocuire, este nevoie de eforturile comune de dezvoltare a produselor depuse de inginerii de anvelope care lucreaza alaturi de inginerii vehiculelor Porsche.
In dezvoltarea recenta a anvelopelor radiale pentru vehiculele Porsche, accentul a fost pus in primul rand pe o manevrabilitate optima pe suprafete uscate si pe un comportament cat mai sigur pe suprafete umede, chiar si la viteze mari. Anvelopele dezvoltate de diversi producatori, in colaborare cu Porsche, ofera un set specific de proprietati de aderenta pe carosabil umed pe care putini, sau chiar niciunul, dintre ceilalti producatori de automobile le cer in egala masura de la anvelopele pe care le folosesc pe vehiculele lor.
Anvelopele pot fi specificate pentru un anumit vehicul sau pentru o anumita gama de vehicule si trebuie sa treaca cu succes testele de laborator ale companiei de anvelope pentru a se asigura ca acestea sunt capabile sa sustina in mod adecvat vehiculul Porsche, permitandu-i in acelasi timp sa atinga viteza maxima pe autostrada germana. Se efectueaza teste suplimentare de laborator, pe pista de testare si pe pista de curse pentru a confirma ca anvelopele prototip indeplinesc cerintele Porsche in materie de zgomot, hidroplanare si manevrabilitate. Anvelopele prototip vor fi, de asemenea, evaluate pentru a le evalua durabilitatea la mare viteza, uniformitatea si capacitatea de intretinere. Dupa finalizarea testelor, anvelopele vor fi lansate pentru productie.
Anvelopele de productie care au trecut toate testele si au primit avizul departamentului de inginerie pot fi marcate cu o specificatie N. Marcajele cu specificatia N includ doua litere urmate de un numar. Prima litera este intotdeauna “N”, iar aceste marcaje de pe peretele lateral al unei anvelope le identifica in mod clar ca fiind aprobate de Porsche pentru vehiculele sale. A doua litera din denumire identifica pentru ce vehicul Porsche a fost omologata anvelopa, asa cum se specifica in tabelul de mai jos.
Vehicle | N-Spec Designation |
911 Carrera | NA# |
Boxster/Cayman | NB# |
Cayenne | NC# |
Panamera | ND# |
Macan | NE# |
Taycan | NF# |
O specificatie care se termina cu marcajul “0” este atribuita primei versiuni aprobate a unui proiect de anvelopa. Pe masura ce acel proiect este perfectionat la nivel extern sau intern, evolutiile semnificative ulterioare vor avea ca rezultat noi generatii de anvelope care vor fi marcate succesiv. De exemplu, marcajul NA0 indica prima versiune a unui design de anvelopa Porsche 911 Carrera. In mod similar, NC1 reprezinta a doua versiune a unui design de anvelopa Porsche Cayenne. Atunci cand este aprobat un design de anvelopa complet nou, acesta primeste marcajul “N#0”, iar succesiunea incepe din nou.
Se recomanda ca pe vehiculele Porsche sa se utilizeze numai anvelope corespunzatoare. Deoarece multe vehicule Porsche sunt echipate cu anvelope de dimensiuni diferite pe puntile fata si spate, acest lucru inseamna potrivirea marcii, tipului de anvelopa si specificatiei N. Daca un vehicul a fost livrat initial cu anvelope cu specificatie N care au fost scoase din uz si nu mai sunt disponibile, se recomanda schimbarea tuturor celor patru anvelope cu un design cu specificatie N cu un numar mai mare, adecvat pentru acel vehicul. Nu sunt permise tipuri de anvelope mixte.
De asemenea, este important de stiut ca, in timp ce anvelopele Porsche cu specificatia N au fost reglate pentru a satisface nevoile specifice de performanta ale vehiculelor Porsche, producatorii de anvelope pot construi si alte anvelope cu acelasi nume, dimensiune si indice de viteza ca si anvelopele cu specificatia N pentru alte aplicatii decat cele Porsche. Este posibil ca aceste anvelope sa nu poarte marca Porsche N-specification, deoarece nu au aceeasi constructie interna si/sau ingrediente de compozitie a benzii de rulare ca si anvelopele N-specification. Utilizarea anvelopelor care nu sunt specifice N nu este recomandata, iar amestecarea acestora cu alte anvelope cu specificatie N nu este permisa.
Anvelopele trebuie inlocuite cel putin cate doua pe o axa la un moment dat. Trebuie utilizate numai anvelope de aceeasi marca si acelasi tip. Cu toate acestea, in caz de deteriorare a anvelopei, cum ar fi taieturi, intepaturi, fisuri sau umflaturi ale peretilor laterali, care determina inlocuirea unei singure anvelope din motive de siguranta, anvelopa corespunzatoare ramasa pe acea axa nu trebuie sa depaseasca 30 % din uzura. Daca anvelopa ramasa are o uzura mai mare de 30 la suta fata de cea noua, aceasta trebuie, de asemenea, inlocuita. Daca nu se procedeaza astfel, pot aparea neconcordante de manevrabilitate.
Initial, anvelopele noi nu ofera intreaga lor tractiune. Prin urmare, soferii trebuie sa conduca cu viteza moderata in primele 100-200 km (60-100 mile). Daca anvelopele noi sunt instalate doar pe o singura axa, apare o schimbare notabila in manevrabilitate datorita adancimii diferite a benzii de rulare a celorlalte anvelope. Acest lucru se intampla in special daca sunt inlocuite doar anvelopele spate. Cu toate acestea, aceasta conditie dispare pe masura ce anvelopele noi sunt rodate. Soferii ar trebui sa isi adapteze stilul de conducere in consecinta.
Nota: Ultimele doua paragrafe sunt extrase din manualele de utilizare recente ale vehiculelor Porsche.