Din 01.11.2011 au intrat in vigoare articolele I si II (pct.4 si 5) din Ordonanta Guvernului nr. 5 din 26 ianuarie 2011, modificata si aprobata de Parlamentul Romaniei prin Legea 161 din 11 iulie 2011. (Vezi articolul Anvelope de iarna obligatorii din noiembrie 2011 !)
Vom aborda in randurile de mai jos problematica definitiei „anvelope de iarna” si a elementelor ce trebuiesc urmarite, conform legislatiei la care face referire OG5/2011, pentru a preveni comercializarea sau cumpararea unor produse ce nu corespund specificatiilor prevazute in actul normativ sus-mentionat, fapt care ar constitui un risc ridicat pentru siguranta rutiera..
OG5/2011 modifica articole din trei ordonante anterioare: Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere si Ordonanta Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor.
Pentru marea majoritate a conducatorilor auto, de un interes deosebit sunt modificarile aduse OUG nr. 195/2002 care introduc definitia „anvelope de iarna” si prevad contraventiile privind dotarea cu anvelope de iarna si amenzile ce se aplica la constatarea acestor contraventii.
Sa incepem asadar cu inceputul.
Articolul 1, pct. 1 introduce definirea anvelopelor de iarna : „anvelope de iarna — anvelope omologate conform Directivei 92/23/CE a Consiliului din 31 martie 1992 privind pneurile autovehiculelor si ale remorcilor acestora, precum si montarea lor, Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizatiei Natiunilor Unite (CEE-ONU) nr. 30 sau Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizatiei Natiunilor Unite CEE-ONU nr. 54, dupa caz.”Deoarece definitia nu este explicita ci face trimitere la trei documente UE, devine obligatorie accesarea acestora si determinarea termenului citat.
A. In „Directiva 92/23/CE a Consiliului din 31 martie 1992 privind pneurile autovehiculelor si ale remorcilor acestora, precum si montarea lor” o prima definitie o gasim in Anexa II– Cerinte privind pneurile, pct. 2.2:
„pneuri pentru zapada”: pneuri al caror desen al benzii de rulare si structura sunt proiectate inainte de toate pentru a asigura un comportament mai bun decât al pneurilor normale in noroi si in zapada proaspata sau in curs de topire. Desenul benzii de rulare al pneurilor de zapada este in general caracterizat de elemente de crestatura si de matrița masive, mai distanțate unul de celalalt decât la pneurile normale;”Coroborat cu acest articol trebuie sa citim si urmatoarele articole din Anexa II:
„4.1. Pe toate pneurile conforme cu un tip omologat in conformitate cu aceasta directiva trebuie sa fie aplicata o marca de omologare CEE. 4.2. Marca de omologare CEE este formata dintr-un dreptunghi in interiorul caruia este plasata litera mica „e” urmata de un numar sau de literele distinctive ale statului membru care a atribuit omologarea (1 pentru Republica Federala Germania, 2 pentru Franța, 3 pentru Italia, 4 pentru Țarile de Jos, 6 pentru Belgia, 9 pentru Spania, 11 pentru Regatul Unit, 13 pentru Luxemburg, 18 pentru Danemarca, 21 pentru Portugalia, IRL pentru Irlanda, EL pentru Grecia). Numarul de omologare CEE este format din numarul de omologare care figureaza pe certificatul stabilit pentru tipul respectiv, precedat de doua cifre care indica numarul de ordine al celei mai recente modificari a prezentei directive la data de eliberare a omologarii CEE. În prezenta directiva, numarul de ordine al modificarii este 00 pentru pneurile de vehicule utilitare si 02 pentru pneurile de autoturisme.”Exemplu :
e – ECC 13 – Luxemburg 02 – numarul de ordine al modificarii pentru pneurile de autoturisme 9778 – numarul de omologare sw – indici testare pentru zgomot(s- sound) si tractiune pe drum umed (w-wet) – (Regulament nr. 117 / CEE-ONU) La pct. 2.1.3 sunt prezentate categoriile de utilizare: „2.1.3. categoria de utilizare: – pneu normal: pneu pentru utilizarea pe drumuri normale; – pneu special: pneu pentru uz special, de exemplu pneu de uz mixt (pe șosea si orice teren) si la viteze limitate; – pneu pentru zapada; – pneu de rezerva pentru uz temporar;”La pct. 3 sunt enumerate cerinte privin inscriptiile :
„3.1.5. literele „M + S” (sau „M.S.” sau „M & S”) daca este vorba de pneuri pentru zapada;”
B. Al doilea document la care se face trimitere este Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizatiei Natiunilor Unite (CEE-ONU) nr. 30 – UNIFORM PROVISIONS CONCERNING THE APPROVAL OF PNEUMATIC TYRES FOR MOTOR VEHICLES AND THEIR TRAILERS – (Prevederi uniforme în ceea ce priveste omologarea anvelopelor pneumatice pentru autovehicule si remorcile acestora).
In acest document gasim urmatoarele elemente :
Pct.2.1.3 Categoria de folosinta (obisnuite (de tip rutier) sau pneu pentru zapada sau pentru uz temporar
Pct.2.2. “Pneu pentru zapada” se intelege un pneu al carui profil si a carui structura sunt proiectate, in principal pentru a asigura, in noroi si zapada proaspata sau in curs de topire o performanta mai buna decât aceea a unei anvelope obisnuite (de tip rutier). Profilul benzii de rulare al unui pneu de zapada, in general, este format din caneluri(nervuri) si / sau elemente bloc solide distantate mai mult decât pe o anvelopa obisnuita (de tip rutier);Pct.3.1.5. Inscriptia M + S sau M.S sau M & S, in cazul unei anvelope pentru zapada;
C. Al treilea document la care se face trimitere este Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizatiei Natiunilor Unite CEE-ONU nr. 54 – UNIFORM PROVISIONS CONCERNING THE APPROVAL OF PNEUMATIC TYRES FOR COMMERCIAL VAEHICLES AND THEIR TRAILERS – (Prevederi uniforme în ceea ce priveste omologarea anvelopelor pneumatice pentru vehicule comerciale si remorcile acestora)In acest document gasim urmatoarele elemente :
Pct.2.2.3. “Pneu pentru zapada” inseamna un pneu al carui profil, compozitie sau structura benzii de rulare sunt in principal concepute pentru a realiza in conditii de zapada, performante mai bune decât cea a unui pneu normal in ceea ce priveste capacitatea sa de a initia sau de a mentine miscarea vehiculului.
Pct.3.1.5. Inscriptia M + S sau M.S sau M & S, in cazul unei anvelope pentru zapada;
Pct. 4.1.3. Categoria de utilizare (normale sau speciale sau zapada);
Concluzii :
– Dincolo de translatarea de termeni „iarna” – „zapada”, definirea termenului anvelope de iarna este determinata in principal, de profil, compozitia cauciucului si structura benzii de rulare precum si de o apreciere relativa privind „performante mai bune decât cea a unui pneu normal in ceea ce priveste capacitatea sa de a initia sau de a mentine miscarea vehiculului”, in conditii de zapada;
– Toate elementele enumerate mai sus se certifica prin omologarea tipului de anvelopa, conform art. 3.1 din Directiva 92/23/CE / 31.03.1992 : „Cand un tip de pneu prezentat in conformitate cu punctul 1.1 indeplineste cerințele prezentei directive, omologarea CEE este acordata si îi este atribuit un număr de omologare.”
– Conformitatea anvelopelor de iarna care se comercializeaza cu tipul de anvelopa omologat este data de existenta pe acestea a inscriptiei marcii de omologare CEE conform art. 4.1 si 4.2 si a literelor „M + S”(sau M.S sau M&S) conform art. 3.1.5 din Directiva 92/23/CE / 31.03.1992;
– Anvelopele „all season” care prezinta inscriptia marcii de omologare CEE si literele „M + S”(sau M.S sau M&S) sunt conforme cu Directiva 92/23/CE / 31.03.1992;
– Atentie, toate inscriptionarile sunt rezultate din vulcanizare in matrite si nu sunt etichete de cauciuc lipite pe anvelopa (vezi articolul Anvelope de iarna false – nu va lasati pacaliti!).
1 Comentariu
pamax
Cea mai mare greseala consta in terminologia “anvelopa de iarna” Aceasta denumire al ” pneurilor pentru zapada” intoarce pe dos esenta in fond pentru care au fost concepute anvelopele special construite pentru a face fata si sa aiba un comportament mai bun cand se circula pe suprafete deformabile.Anvelopele cu profil special M+S prin configuratia benzii de rulare altfel realizata ca la anvelopele normale sau de strada, au capacitatea de a stivi si elimina materialul suprafetei drumului deformabil astfel mentinand mai bine contatcul intre pata de contact si drum. Din cauza cresaturilor adanci si mai ales ale blocurilor taiate in mai multe bucati, aceste anvelope se aseaza mai perfect pe suprafete deformabile. De fapt foarte putina lume cunoaste ca pictograma 3TPMS nu inseamna altceva decat taierea in mai multe bucati a blocurilor care se intampla numai anvelopelor destinate autovehiculelor cu masa maxima total autorizata pana la 3.5 t. Se poate observa ca pe anvelopele M+S pentru autotrenuri nu exista aceste taieturi ale blocurilor.Daca citim atent si intelegem corect definitia Directivei CEE 92/23/92, referitor la “pneuri pentru zapada” devine tot mai clar ca destinatia lor este, sa aiba un comportament mai bun decat pneurile normale, in zapada proaspata sau in curs de topire ori pe suprafete acoperite cu noroi.
Daca am priceput esenta definitiei Directvei susamintite, devine tot mai evident ca anvelopele destinate traficului rutier sunt concepute si proiectate pentru anumite suprafete.