Skip to content Skip to footer

De ce este importanta alinierea rotilor

Alinierea rotilor maximizeaza durata de viata si performantele anvelopelor dumneavoastra.

In ghidurile anterioare de ajutor pentru anvelope, am analizat cum sa alegeti cele mai bune anvelope pentru masina dvs. si cum afecteaza anvelopele distantele de franare. Chestia este ca toate acestea nu inseamna nimic daca anvelopele nu sunt bine ingrijite. Aici intervine alinierea rotilor pentru a profita la maximum de ceea ce au de oferit anvelopele. Spuneti-o in felul urmator – NU efectuati alinierea regulata a rotilor va duce la o uzura neuniforma a anvelopelor si la o durata de viata mai scurta.

Pentru a simplifica lucrurile, exista trei componente principale care sunt de obicei ajustate la un magazin de anvelope atunci cand se efectueaza o aliniere a rotilor.

Camber

Camberul se refera la unghiul relativ la care se afla o roata in raport cu drumul. Cambrarea zero este atunci cand roata face un unghi de 90° cu drumul, fiind perfect perpendiculara. Inclinarea pozitiva este atunci cand partea superioara a rotii se inclina spre exterior fata de locasul rotii, iar inclinarea negativa este opusa, atunci cand partea superioara a rotii se inclina spre interior fata de locasul rotii.

O inclinare prea mare poate cauza uzura excesiva a pneurilor, fie in interior (inclinare negativa), fie in exterior (inclinare pozitiva). O inclinare zero este, de obicei, cea mai buna pentru a maximiza durata de viata a anvelopelor, dar in detrimentul unei manevrabilitati mai bune, pe care o ofera inclinarea negativa.

In functie de vehicul, este posibil sa existe sau nu posibilitatea de a regla cambrarea, in special in cazul vehiculelor mai putin costisitoare. Bineinteles, tipul de design al suspensiei (MacPherson strut vs. wishbone/multi-link) trebuie sa fie luat in considerare atunci cand se regleaza cambrarea.

Convergenta

Cel mai simplu mod de a intelege convergenta este sa va uitati la degetele mari de la picioare. Stati cu picioarele paralele si indreptate inainte. Acest lucru reprezinta o convergenta zero in ceea ce priveste alinierea rotilor si ofera cele mai bune caracteristici de uzura a anvelopelor pentru a le maximiza durata de viata.

Acum indreptati degetele mari ale picioarelor usor spre exterior si indepartate unul de celalalt. Acest lucru se numeste toe-out. O mica departare a rotilor din fata poate ajuta un vehicul sa intre mai repede intr-un viraj, dar in detrimentul duratei de viata a anvelopelor, deoarece anvelopele departate functioneaza intotdeauna in conditii de alunecare.

In cele din urma, intoarceti-va usor degetele mari de la picioare spre interior pentru a le indrepta mai mult unul spre celalalt. Aceasta este o convergenta si poate fi benefica in aplicatiile de performanta pe rotile din spate pentru a imbunatati stabilitatea in viraje la vehiculele cu tractiune fata, dar, din nou, in detrimentul uzurii anvelopelor.

Convergenta este intotdeauna reglabila pe rotile din fata. Masinile mai putin costisitoare pot avea convergenta fixa pe rotile din spate, in timp ce altele pot oferi un anumit grad de ajustare.

Caster

Casterul este mult mai dificil de explicat, dar mai ales de inteles, dar, in termeni simpli, o masina cu un caster mai pozitiv are rotile din fata impinse mai in fata in comparatie cu una cu un caster mai negativ. Este posibil ca Caster-ul sa nu fie reglabil la majoritatea vehiculelor obisnuite, dar daca este reglabil la vehiculele de performanta, un Caster mai pozitiv ajuta la imbunatatirea stabilitatii in linie dreapta si a eficientei in viraje, in detrimentul unui volan mai greu.

Aliniere de strada vs. Aliniere de performanta

Exista diferite moduri in care rotile pot fi aliniate pentru a atinge scopuri diferite. In linii mari, alinierea pentru strada urmareste sa maximizeze durata de viata a anvelopelor, in timp ce alinierea pentru performanta urmareste sa imbunatateasca caracteristicile de manevrabilitate ale unui vehicul pentru aplicatii precum zilele de circuit si conducerea entuziasta pe drumuri virajate de tip B.

La prima vedere, cineva ar putea fi inclinat sa spuna: “Ei bine, eu conduc un vehicul orientat spre performanta, deci trebuie sa am o aliniere de performanta”. Nu, nu asa functioneaza. Tipul predominant de conducere zilnica trebuie, de asemenea, luat in considerare. De exemplu, daca cineva frecventeaza autostrazile si drumurile relativ drepte in deplasarea zilnica, o aliniere de performanta poate fi eventual in detrimentul duratei de viata a anvelopelor, deoarece alinierile de performanta nu sunt optimizate pentru a minimiza uzura anvelopelor.

Pe de alta parte, daca deplasarea zilnica implica urcarea si coborarea cu bomba a unor drumuri de canion si foarte putine linii drepte, o aliniere de strada menita sa maximizeze uzura anvelopelor poate sa nu fie optima, iar anvelopele pot beneficia de fapt de o aliniere de performanta orientata spre strada usoara.

Cel mai bun prieten al dumneavoastra

Aici intervine magazinul local de aliniere a rotilor. Intrebati in comunitate si mergeti la unul care are o reputatie foarte buna. Nu numai ca ar putea optimiza alinierea rotilor vehiculului dvs. in functie de modul specific in care conduceti, dar ar putea, de asemenea, sa va explice de ce au stabilit astfel de setari in functie de tipul de suspensie cu care este echipata masina dvs.

Continuati sa va intoarceti la ei o data pe an pentru a verifica si a face alinierea, mai ales atunci cand sunt instalate anvelope noi. De asemenea, in cazul in care in timpul condusului s-a intalnit o groapa mai adanca sau o bordura mai mare, este o buna practica sa se verifice si sa se refaca alinierea cat mai curand posibil. Astfel, anvelopele dumneavoastra vor fi multumite si vor functiona optim cat mai mult timp in functie de tipul dumneavoastra specific de condus.

Pentru a incheia, autorul sau prefera o aliniere a rotilor bazata pe strada care consta in convergenta zero pentru a maximiza durata de viata a anvelopelor pentru deplasarea zilnica. Unii ar putea prefera, in schimb, unghiul de convergenta zero (ceea ce inseamna ca fiecare roata are convergenta sau departare, dar aliniate astfel incat sa se anuleze reciproc) pentru a tine cont de inclinatia incorporata de scurgere a apei din drumuri si autostrazi. In masina sa anterioara, un Subaru WRX, a fost de asemenea ajustata o usoara inclinare a rotilor din fata si din spate pentru a ajuta la viraje. Cu o astfel de configuratie, nu s-a inregistrat o uzura prea mare sau chiar deloc a pneurilor cauzata de cambrare, iar masina era placuta la condus.

(via »)

 

Lasa un comentariu