Kim Adams impreuna cu experti ai revistei engleze de specialitate Auto Express, au testat opt dintre cele mai bune anvelope de iarna pentru sezonul 2014-2015 :
Goodyear UltraGrip 9 91 H, Dunlop SP Winter Sport 4D 91 H, Continental ContiWinterContact TS 850 91 H, Hankook Winter I Cept RS 91 T, Michelin Alpin A4 91 T, Pirelli Snowcontrol Serie 3 91 H, Nokian WR D3 91 H, Uniroyal MS plus 77 91 H. De asemenea, pentru o mai buna evaluare a termenilor de comparatie, au fost testate o anvelopa multianotimp – Vredestein Quatrac Lite 91 H si o anvelopa de vara – Goodyear EfficientGrip Performance 91 V. Dimensiunea aleasa pentru realizarea testelor a fost 205/55 R16.
Au fost realizate urmatoarele teste:
Franare pe zapada – pe zapada proaspata de pe pista de la Ivalo – Finlanda a fost masurata, in mai multe reprize, distanta de franare de la viteza de 25mph (40,23 km/h) pana la viteza de 3mph (4,8 km/h), eliminandu-se diferentele mari pe ultimi metrii pana la oprire;
Tractiune pe zapada – pe o panta acoperita cu zapada a fost masurata distanta parcursa, cu controlul tractiunii pornit, accelerand de la viteza mersului pe jos pana la viteza de 25mph (40,23 km/h). Au fost realizate 12 rulari si testul a fost repetat pentru a se asigura un rezultat valid;
Cercuri pe zapada – testeaza aderenta laterala eliberata de actiunea fortelor de franare si accelerare. Pe zapada proaspata stratificata se accelereaza in cerc pana cand botul masinii este impins in afara. Rezultatul se bazeaza pe o medie a mai multor tururi, rezultatele extreme fiind eliminate.
Manevrarea pe zapada – a fost testata pe pista rollercoaster Ivala, caracterizata prin complexitatea crescuta a traseului, cu diferente mari de nivel si zone cu vizibilitate redusa. A fost oprit controlul stabilitatii-EPS, dar a fost pastrat sistemul anti-blocare roti- ABS pe timpul unei serii de ture;
Manevrarea pe drum umed – a fost testata pe pista inundat Contidrom din Germania, luandu-se o medie a timpilor pe ture, cu demaraje rapide si temperaturi in jurul punctului de inghet;
Franare pe drum umed – testele au fost efectuate la temperaturile tipice iernilor din Marea Britanie, in jurul punctului de inghet, utilizand sistemul special al complexului Contidrom-Germania care asigura un tarmac (asfalt de aerodrom) acoperit constant, masurandu-se distanta de franare pentru a opri de la 50 mph (80,47 km/h). A fost calculata o medie de mai multe franari pentru a obtine un clasament final.
Acvaplanare liniara – Desi acest test nu implica o temperatura critica, capacitatea de a evacua apa de sub banda de rulare reprezinta cheia pentru conducere iarna. Acest test masoara viteza atunci cand canelurile si striurile benzii de rulare a anvelopei nu mai evacueaza apa. Cu o roata in apa adanca de 7 mm, s-a accelerat si masurat patinarea rotii fata de cealalta roata aflata pe asfalt uscat.
Acvaplanare in curbe – Acesta test este la fel ca si testul de la acvaplanare liniara, deoarece masoara viteza la care banda de rulare nu mai poate deplasa apa dedesubt si pierde aderenta. De data aceasta insa, canalele care evacueaza apa sunt distorsionate prin forte de virare. Masina este condusa printr-o sectiune circulara de autodrom, inundata, la viteze tot mai mari pana la pierderea aderentei.
Franare pe drum uscat – Testul reprezinta o medie de mai multe opriri de urgenta care declanseaza sistemul anti-blocare roti, masurandu-se distanta parcursa pana la oprire, de la viteza de 62 mph (99,78 km/h).
Manevrare pe drum uscat – Testarea pe circuit cu curbe largi si schimbari rapide de directie pune la incercare blocurile benzii de rulare realizate din cauciuc moale. Timpi pe ture au fost folositi pentru a obtine un rezultat.
Zgomot in cabina – În timp ce evaluarea zgomotului produs de o anvelopa afisat pe etichetele UE este esentiala pentru mediul inconjurator, soferii sunt mai preocupati de zgomotul perceput in caroserie. Testul a fost realizat pe o intreaga gama de suprafete – inclusiv asfalt dur si beton – incepand de la aceeasi viteza de fiecare data, si luand in calcul o medie de valori de sunet.
Rezistenta la rulare – Acest element spune totul despre eficienta – cu cat o anvelopa ruleaza mai usor cu atat este nevoie de mai putin combustibil pentru a o invarti. Testul se efectueaza la standarde industriale, pe un interval de viteze. Ca observatie bruta, o diferenta de cinci procente la rezistenta la rulare echivaleaza cu un procent in economia de combustibil.
Pret – In opinia echipei de testare, costul nu este o modalitate de a alege un produs critic de siguranta cum sunt anvelopele, astfel incat pretul joaca un rol relativ mic in rezultatul global. Preturile au fost precizate de site-ul Blackcircles.com si au fost transformate in lei la un curs de 5,86 lei/lira. Preturile de pe piata romaneasca pot sa fie mai mici.
Iata rezultatele consemnate :
Teste 1
Loc | Franare zapada | Tractiune zapada | Cercuri zapada | Manevrare pe zapada | ||||
1 | Nokian | 100 | Nokian | 100 | Nokian | 100 | Nokian | 100 |
2 | Uniroyal | 99.60 | Uniroyal | 99.20 | Michelin | 100 | Goodyear | 99.70 |
3 | Goodyear | 99.50 | Continental | 97.80 | Uniroyal | 99.90 | Michelin | 98.40 |
4 | Continental | 98.10 | Michelin | 97.90 | Goodyear | 99.40 | Uniroyal | 98.30 |
5 | Michelin | 98 | Goodyear | 97.10 | Pirelli | 99.40 | Dunlop | 98.10 |
6 | Dunlop | 97.00 | Pirelli | 94.10 | Continental | 98.30 | Continental | 97.50 |
7 | Pirelli | 95.80 | Dunlop | 93.70 | Dunlop | 97.60 | Pirelli | 97.40 |
8 | Hankook | 94.50 | Hankook | 92.60 | Hankook | 96.90 | Hankook | 96.10 |
– | Vredestein | 88.50 | Vredestein | 93.60 | Vredestein | 94.60 | Vredestein | 95.00 |
– | Goodyear | 39.30 | Goodyear | 29.60 | Goodyear | 0.00 | Goodyear | 0.00 |
Teste 2
Loc | Acvaplanare liniara | Acvaplanare curba | Franare pe drum umed | Menevrare pe drum umed | ||||
1 | Nokian | 100 | Hankook | 100 | Continental | 100 | Pirelli | 100 |
2 | Uniroyal | 99.30 | Nokian | 94.40 | Pirelli | 98.10 | Continental | 99.60 |
3 | Continental | 97.80 | Goodyear | 90.80 | Michelin | 96.20 | Goodyear | 99.20 |
4 | Hankook | 97.70 | Continental | 90.70 | Goodyear | 95.70 | Michelin | 98.70 |
5 | Goodyear | 96.70 | Uniroyal | 90.40 | Uniroyal | 95.40 | Uniroyal | 98.40 |
6 | Michelin | 94.50 | Michelin | 86.50 | Dunlop | 93.60 | Dunlop | 98.00 |
7 | Dunlop | 94.20 | Dunlop | 85.90 | Nokian | 92.50 | Nokian | 97.00 |
8 | Pirelli | 91.00 | Pirelli | 68.70 | Hankook | 90.40 | Hankook | 94.20 |
– | Vredestein | 86.30 | Vredestein | 89.40 | Vredestein | 93.20 | Vredestein | 96.60 |
– | Goodyear | 96.10 | Goodyear | 78.80 | Goodyear | 86.20 | Goodyear | 96.30 |
Teste 3
Loc | Franare pe drum uscat | Manevrare pe drum uscat | Zgomot cabina | Rezistenta la rulare | ||||
1 | Nokian | 100 | Nokian | 100 | Pirelli | 100 | Continental | 100 |
2 | Dunlop | 99.20 | Hankook | 99.90 | Dunlop | 99.80 | Goodyear | 98.80 |
3 | Continental | 97.90 | Michelin | 99.60 | Continental | 99.20 | Dunlop | 94.00 |
4 | Pirelli | 97.50 | Pirelli | 99.60 | Goodyear | 99.20 | Michelin | 87,10 |
5 | Hankook | 97.10 | Goodyear | 98.90 | Uniroyal | 99.20 | Pirelli | 85,90 |
6 | Michelin | 96.70 | Continental | 98.80 | Michelin | 99.10 | Uniroyal | 85,60 |
7 | Goodyear | 93.70 | Dunlop | 98.70 | Nokian | 98.80 | Hankook | 83,90 |
8 | Uniroyal | 93.70 | Uniroyal | 98.60 | Hankook | 98.00 | Nokian | 83,30 |
– | Vredestein | 98.40 | Vredestein | 100.8 | Vredestein | 98.60 | Vredestein | 93,00 |
– | Goodyear | 109.5 | Goodyear | 102.1 | Goodyear | 99.00 | Goodyear | 109,4 |
Teste 4
Loc | Pret (lei) | Clasament general | ||||
1 | Hankook | 483,39 | Continental | 100 | ||
2 | Dunlop | 539,06 | Nokian | 99.50 | ||
3 | Goodyear | 539,08 | Goodyear | 99.40 | ||
4 | Michelin | 583,01 | Uniroyal | 98.60 | ||
5 | Nokian | 591,80 | Michelin | 98.40 | ||
6 | Uniroyal | 597,66 | Dunlop | 98.00 | ||
7 | Pirelli | 626,96 | Pirelli | 96.90 | ||
8 | Continental | 709,00 | Hankook | 96.70 | ||
– | Vredestein | 641,61 | Vredestein | 95.80 | ||
– | Goodyear | 398,42 | Goodyear | NR |