Sustenabilitatea si reducerea impactului oamenilor asupra mediului continua sa ramana in prim-planul responsabilitatii sociale a intreprinderilor. Producatorii de anvelope nu fac exceptie, iar atunci cand este vorba de productia a milioane de anvelope anual, schimbarile mici pe unitate pot avea un impact global semnificativ. In acest scop, multi producatori de anvelope au adoptat modele de anvelope si procese de productie care respecta mediul inconjurator, intr-un efort de a contribui la conservarea resurselor noastre naturale. De la fabrici de productie fara depozite de deseuri la utilizarea cauciucului de provenienta alternativa si a uleiurilor nearomatice in anvelope, de la compusi cu rezistenta redusa la rulare care imbunatatesc eficienta consumului de combustibil al vehiculelor la anvelope cu durata de viata mai lunga care reduc numarul de anvelope uzate scoase din uz, chiar si prin reimpadurire si curatarea mediului, producatorii de anvelope fac fata acestei provocari cu convingere.
Desi obiectivul sustenabilitatii este acelasi, fiecare producator isi urmeaza propria cale in urmarirea acestuia. In mod similar, producatorii folosesc terminologii diferite pentru a-si descrie initiativele si metode diferite de identificare a anvelopelor cu accent pe conservare.
Puteti identifica anvelopele care utilizeaza materiale si/sau metode de fabricatie ecologice folosind filtrul “Eco Focus” in rezultatele cautarii noastre sau cautand nota de subsol “Eco Focus” pe anvelopele individuale in rezultatele cautarii sau in specificatiile de pe pagina de detalii a produsului.
Bridgestone ENLITEN – Tehnologia ENLITEN de la Bridgestone ofera o anvelopa usoara care necesita mai putin material si o rezistenta la rulare mai mica pentru a reduce emisiile. Numele ENLITEN incepe si se termina cu aceleasi litere: “en” in japoneza insemnand “forme circulare”, ethosul tehnologiei referindu-se atat la obiectivul echilibrului fara deseuri, cat si la abordarea holistica a companiei de a livra o anvelopa care poate oferi durabilitate si sustenabilitate fara a renunta la performanta la condus.
ENLITEN promite o rezistenta scazuta la rulare, prelungind autonomia vehiculelor electrice si oferind o economie de combustibil mai mare pentru vehiculele cu motorina si, prin extensie, emisii reduse de CO2 si risipa de energie. Prin optimizarea greutatii si reducerea resurselor necesare pentru a parcurge aceeasi distanta ca o anvelopa conventionala, ENLITEN se concentreaza pe o mai buna gestionare a resurselor, introducand mai multe componente reciclate/regenerabile pe anvelopa, valorificand la maximum materialele limitate ale Pamantului fara a sacrifica placerea de a conduce.
Bridgestone Ecopia – Cu un pas mai aproape de “Utopia ecologica”, anvelopele ECOPIA ii ajuta pe soferi sa isi reduca amprenta de carbon, oferind o rezistenta extrem de scazuta la rulare pentru o economie excelenta de combustibil si emisii mai mici de CO2 ale vehiculului.
Pe langa faptul ca se concentreaza pe o rezistenta scazuta la rulare, anvelopele marca Ecopia sunt fabricate pentru a oferi o durata de viata lunga, reducand frecventa cu care anvelopele trebuie inlocuite si, prin urmare, reducand cantitatea de anvelope vechi create.
Dincolo de reducerea impactului asupra mediului al produselor lor finale, Bridgestone incearca sa isi indeplineasca misiunea de mediu, “sa contribuie la asigurarea unui mediu sanatos pentru generatiile actuale si viitoare”, concentrandu-se pe trei obiective: sa fie in armonie cu natura, sa valorifice resursele naturale si sa reduca emisiile de CO2. A fi in armonie cu natura include contributia la biodiversitate prin imbunatatirea habitatelor si prin educatie si cercetare in domeniul mediului. In ceea ce priveste valorificarea resurselor naturale, compania incearca sa promoveze conservarea prin imbunatatiri operationale si proiectarea produselor, reducerea emisiilor de CO2, care este un proces continuu si urmarirea unei reduceri constante a emisiilor de gaze cu efect de sera din cadrul operatiunilor si din intregul ciclu de viata al produselor sale.
O componenta cheie a efortului Bridgestone pentru un mediu sanatos este efortul de a extinde si diversifica resursele regenerabile, in primul rand prin gasirea unei noi surse de cauciuc natural. In acest scop, compania a facut investitii semnificative in cultivarea guayulei, un arbust de desert format din tesuturi care contin un constituent de cauciuc si, in 2015, Bridgestone a produs prima anvelopa cu 100% din componentele care contin cauciuc natural din guayule. In mod critic, guayule poate fi cultivat in climate complet diferite de cele ale arborelui de cauciuc Hevea, care este sursa traditionala de cauciuc natural. Aceasta diversificare va usura o parte din presiunea exercitata asupra micii regiuni din lume cu un mediu adecvat pentru cultivarea si recoltarea arborelui de cauciuc.
Initiativele suplimentare axate pe asigurarea unui mediu sanatos includ trecerea la fabrici de productie cu zero depozite de deseuri si initiativa Tires4ward, prin care compania are in vedere o industrie a anvelopelor fara deseuri. In acest scop, Bridgestone are ca obiectiv ca pentru fiecare anvelopa pe care compania o vinde, o anvelopa uzata sa aiba un alt scop valoros, realizat prin reciclarea anvelopelor scoase de magazinele companiei si prin evenimente de curatare petrecute pentru a indeparta anvelopele uzate de pe terenurile publice, rauri, cursuri de apa si lacuri din intreaga tara.
Tehnologia Continental EcoPlus+ – Anvelopele Continental marcate cu tehnologia EcoPlus+ sau cu simbolul “E” utilizeaza tehnici de fabricatie axate pe reducerea rezistentei la rulare pentru o mai buna eficienta a consumului de combustibil, pe imbunatatirea duratei de viata a benzii de rulare si pe cresterea aderentei pe drumuri alunecoase pentru reducerea distantelor de oprire in conditii de carosabil umed.
Sunt urmarite si alte initiative pentru a reduce impactul asupra mediului al materiilor prime utilizate in fabricarea anvelopelor. Continental a facut pasi mari in directia utilizarii cauciucului natural produs din radacinile unei papadii rusesti, care poate fi cultivata pe terenuri nefolosite anterior in Europa. Acest sistem ofera o sursa usor de regenerat de cauciuc natural care nu concureaza cu terenurile agricole care ar putea fi folosite pentru productia de alimente si necesita ca materia prima sa parcurga o distanta semnificativ mai mica inainte de a ajunge la unitatea de productie. In 2016, Continental a produs prima anvelopa cu 100% din compusul de cauciuc al benzii de rulare alcatuit din cauciuc de papadie.
In plus, Continental se indreapta spre atingerea statutului de “zero depozite de deseuri” in fabricile sale de productie, ceea ce inseamna ca 100% din deseurile fabricii sunt transformate in produse reciclate sau utilizate pentru energie. Ambele unitati de productie ale companiei, din Mt. Vernon, Illinois si Sumter, Carolina de Sud, sunt “zero depozite de deseuri”, avand o medie de aproape 30 de milioane de kilograme de deseuri reciclate sau transformate in energie in fiecare an. Alte initiative la nivel de productie constau in sustenabilitate prin conservarea apei si a energiei, educarea angajatilor si monitorizarea oricaror probleme care ar putea risipi energie sau dauna mediului.
Falken Advanced 4D Nano Design – Falken, prin intermediul companiei-mama Sumitomo, utilizeaza Advanced 4D Nano Design pentru a imbunatati simultan cele “3 caracteristici cheie de performanta a anvelopelor”: aderenta pe teren umed, rezistenta la uzura si eficienta consumului de combustibil. Aceste imbunatatiri sunt posibile datorita capacitatii de a simula si analiza cu precizie cauciucul si comportamentul acestuia la nivel molecular, permitand companiei sa dezvolte noi materiale care sa avanseze si mai mult realizarile posibile in aceste trei obiective de performanta contradictorii.
Tehnologia Firestone Fuel Fighter – Proiectata folosind tehnologia polimerilor si metode de constructie brevetate pentru a ajuta la reducerea consumului de combustibil al vehiculelor si a emisiilor de C02 si alte gaze cu efect de sera, tehnologia Firestone Fuel Fighter incearca sa optimizeze fiecare componenta din constructia unei anvelope pentru a reduce greutatea si a imbunatati economia de combustibil. De la procesul de aplicare utilizat pentru carcasa de nailon, la constructia centurilor din cabluri de otel, la compusii de cauciuc din banda de rulare si peretii laterali, anvelopele cu Fuel Fighter Technology utilizeaza o abordare integrata pentru reducerea amprentei ecologice a anvelopelor si a vehiculelor pe care sunt instalate.
Tehnologia Goodyear Fuel Max – Utilizand stiinta de ultima ora pentru a dezvolta compusi si constructii care ajuta la reducerea pierderilor de energie pe masura ce o anvelopa ruleaza, tehnologia Fuel Max imbunatateste eficienta consumului de combustibil, pastrand sau chiar sporind durata de viata si tractiunea benzii de rulare. Un compus patentat pentru benzile de rulare care economiseste combustibil a fost dezvoltat la nivel molecular si prezinta un amestec de polimeri care ajuta la imbunatatirea dispersiei siliciului si la imbunatatirea proprietatilor fizice generale ale benzii de rulare. Acest lucru permite reducerea rezistentei la rulare, in plus fata de performanta capabila pe teren umed.
Tehnologia Hankook Kontrol – Tehnologia Hankook Kontrol este o filozofie aplicata in timpul proceselor de cercetare si dezvoltare si de fabricatie pentru toate produsele companiei. Cei patru piloni ai filozofiei sunt performanta, siguranta, confortul si mediul inconjurator, aspectul de mediu fiind axat pe cresterea eficientei combustibilului si pe reducerea impactului negativ asupra mediului inconjurator prin reducerea emisiilor de carbon.
Tehnologia Kontrol cuprinde, de asemenea, o serie de inovatii brevetate, dezvoltate in cautarea performantei, sigurantei, confortului si mediului. Tehnologia Dynamic Profile for Fuel-Efficient Tire (Dyna-Pro FET) este optimizata pentru a reduce rezistenta la rulare a anvelopei fara a afecta negativ alte aspecte ale performantei anvelopei, in timp ce Fuel Saving Compound Technology (FSCT) este un compus special de siliciu care echilibreaza in mod eficient noul amestec de materiale si siliciu pentru a reduce rezistenta la rulare fara a compromite alte atribute.
Din punct de vedere al productiei, Hankook reduce cantitatea de produse secundare petroliere utilizate in anvelopele sale, inclusiv cauciucul sintetic, negrul de fum si uleiul sintetic, si le inlocuieste cu materiale ecologice. In plus, compania diminueaza impactul asupra mediului al instalatiilor sale de productie prin purificarea apelor reziduale, reducerea mirosurilor si minimizarea emisiilor de gaze cu efect de sera rezultate in urma fabricarii.
Performanta totala Michelin si tehnologia Green X – In cautarea performantei totale, Michelin se straduieste sa imbunatateasca in mod continuu toate atributele unei anvelope, fara sacrificii majore pe parcurs. Acest lucru este valabil atat pentru capacitatile anvelopelor lor pe sosea, cat si pentru impactul lor asupra mediului, Michelin urmarind o mobilitate mai buna prin sustenabilitatea planetei si a societatii pe termen lung. Angajamentul Michelin de a proteja mediul inconjurator se extinde la toate etapele din viata anvelopei, de la proiectare si alegerea materialului, la fabricatie, utilizarea anvelopei si potentialul de reciclare a acesteia. Domeniile specifice de sustenabilitate asupra carora se concentreaza sunt: protejarea mediului, economisirea materiilor prime si a energiei, reducerea emisiilor in aer si in apa, reducerea consumului de combustibil al vehiculelor, cresterea duratei de viata a anvelopelor, reducerea deseurilor si conceperea de noi solutii pentru reciclare.
Michelin este de mult timp un inovator in domeniul maximizarii randamentului oferit de anvelopele sale, punand accentul pe eficienta prin utilizarea optima a fiecarui gram de material utilizat. In 1910, adaugarea de negru de fum la compusii de cauciuc a extins longevitatea anvelopelor de cinci ori, iar in 1946, Michelin a introdus anvelopa radiala, care a multiplicat de trei ori longevitatea anvelopelor. Astazi, compania cauta sa maximizeze durata de viata utila a anvelopelor sale prin performante de lunga durata, pe langa numarul fizic de kilometri pe care sunt capabile sa ii parcurga. Furnizarea de anvelope care prelungesc performanta de siguranta pana la sfarsitul duratei de viata a benzii de rulare, evitand astfel necesitatea de a inlocui anvelopele inainte de a fi complet uzate, permite companiei Michelin sa limiteze utilizarea excesiva de materii prime si energie in procesul de fabricatie.
Pe langa durata de viata mai lunga, anvelopa radiala a redus rezistenta la rulare cu 30% fata de anvelopele contemporane, calificand-o practic drept prima anvelopa “verde”. In 1992, Michelin a redus rezistenta la rulare cu inca 20% prin inlocuirea negrului de fum din compozitia cauciucului cu siliciu. Astazi, logo-ul Green X este garantia Michelin ca o anvelopa ofera un nivel de eficienta energetica printre cele mai ridicate de pe piata pentru categoria sa, fara a compromite alte caracteristici cheie, cum ar fi tractiunea si uzura benzii de rulare. Calificarea unei anvelope pentru logo-ul Green X este determinata prin teste de laborator, in functie de fiecare dimensiune, iar marca are rolul de a oferi o confirmare vizuala a contributiei pozitive a anvelopei la eficienta consumului de combustibil al vehiculului si la mediul inconjurator global.
Prin inovatie si conservare, Michelin s-a concentrat pe durabilitatea anvelopelor pe care le produce, precum si a fabricilor care le produc. Utilizarea energiei de catre instalatiile lor este monitorizata si optimizata pentru a reduce consumul, multe dintre acestea utilizand energie solara, eoliana sau alte surse alternative de energie. Aceste initiative au dus la o reducere cu 37% a emisiilor produse de instalatiile Michelin intre 2005 si 2015, cu obiectivul de reducere cu 50% pana in 2050.
Alte eforturi de conservare a resurselor naturale includ proiectul TREC Alcohol si proiectul TREC Regeneration. Ambele proiecte utilizeaza anvelope scoase din uz pentru a crea materiale utilizate in productia de anvelope noi. Proiectul TREC Alcohol creeaza alcool, care este apoi utilizat pentru a produce butadiena, ingredientul de baza al cauciucului sintetic, iar proiectul TREC Regeneration produce compusi de cauciuc regenerat de inalta calitate, care sunt apoi utilizati la fabricarea de anvelope noi. Programul de reimpadurire al companiei urmareste sa asigure durabilitatea cultivarii arborelui de cauciuc, iar peste 2.700 de hectare din plantatia lor de arbori de cauciuc din Bahia, Brazilia, au fost lasate complet necultivate pentru a proteja viata vegetala si animala care traieste in regiune.
Nexen N’Blue – Linia de anvelope N’Blue de la Nexen se concentreaza pe economisirea energiei, reducerea emisiilor de CO2 si asigurarea unei durate de viata mai lungi a benzii de rulare prin utilizarea unor tehnologii cheie. Tehnologia Rolling Friction Simulation a companiei permite optimizarea benzii de rulare si a profilului benzii de rulare pentru a reduce rezistenta la rulare cu pana la 30%, ceea ce se traduce printr-o imbunatatire de pana la 5,7% a eficientei combustibilului. In combinatie cu compozitia cu rezistenta la rulare foarte scazuta si profilul cavitatii, emisiile de CO2 sunt reduse cu 5,4% in comparatie cu anvelopele conventionale.
Durata de viata a anvelopei este imbunatatita cu pana la 30% prin simularea formei optime a amprentei, care permite Nexen sa proiecteze virtual profilul si constructia benzii de rulare prin modelare computerizata pentru a afla cum se modifica forma amprentei sub sarcina si cum se va uza anvelopa in timpul utilizarii. Tehnologia avansata de compozitie produce cauciuc de mare kilometraj, in timp ce blocurile benzii de rulare proiectate pe calculator reduc la minimum uzura neregulata care ar determina scoaterea prematura din uz a unei anvelope.
Pirelli EcoImpact – Pirelli se straduieste in mod continuu sa asigure durabilitatea mediului prin fabricarea de produse si utilizarea de sisteme de productie cu impact redus asupra mediului si consum redus de energie. Respectarea mediului, siguranta si performanta sunt caracteristici esentiale proiectate in multe anvelope Pirelli, iar compania a creat pictogramele EcoImpact pentru a indica compatibilitatea fiecarei anvelope cu anumite obiective ecologice:
- Eficienta din punct de vedere energetic – Compusii de cauciuc cu rezistenta redusa la rulare si constructiile interne reduc consumul de combustibil al vehiculului, ceea ce duce la emisii mai mici de CO2.
- Aer curat – Compusii benzii de rulare care nu contin uleiuri cu continut ridicat de substante aromatice reduc dependenta de petrol si evita dispersia substantelor potential periculoase pentru mediu la fabricarea anvelopelor.
- Kilometraj ridicat – Anvelopele cu durata lunga de viata inseamna ca se produc mai putine anvelope, ceea ce reduce consumul de materii prime, apa si energie, pe langa faptul ca sunt mai putine anvelope vechi care trebuie eliminate.
- Zgomot redus – Optimizarea designului benzii de rulare diminueaza zgomotul generat de rularea anvelopei si reduce poluarea fonica.
Eforturi suplimentare sunt depuse prin eficientizarea proceselor de productie in fabricile de productie ale companiei, cu accent pe scaderea consumului de apa si de energie, reducerea emisiilor de C02 si NOx, recuperarea deseurilor si chiar audituri ale sustenabilitatii furnizorilor Pirelli.
Sumitomo Advanced 4D Nano Design – Sumitomo utilizeaza Advanced 4D Nano Design pentru a imbunatati simultan cele “3 caracteristici cheie de performanta a anvelopelor”, respectiv aderenta pe teren umed, rezistenta la uzura si eficienta consumului de combustibil. Aceste imbunatatiri sunt posibile datorita capacitatii de a simula si analiza cu precizie cauciucul si comportamentul acestuia la nivel molecular, permitand companiei sa dezvolte noi materiale care sa avanseze si mai mult realizarile posibile in aceste trei obiective de performanta contradictorii.
Yokohama BluEarth – BluEarth este filozofia Yokohama de inginerie de produs pentru anvelope prietenoase cu mediul, oamenii si societatea, dezvoltata cu convingerea ca anvelopele ar trebui sa ofere placerea de a conduce, precum si un impact mai mic asupra mediului.
BluEarth cuprinde mai multe tehnologii avansate axate pe imbunatatirea sustenabilitatii resurselor noastre naturale prin imbunatatirea eficientei combustibilului si reducerea utilizarii materialelor neregenerabile. Aceste cinci tehnologii de baza constau in compusul nano BLEND, tehnologia Light Weight, captuseala interioara avansata, constructia cu economie de combustibil si tehnologia AERO Dynamics.
Nano BLEND Compound este tehnologia de baza a Yokohama si este compusa din trei ingrediente principale: Polimer BLEND, ulei de portocale si silice FINE. Polimerul BLEND, cu rezistenta scazuta la rulare, se combina cu silicea FINE, foarte dispersabila, pentru a oferi economii de combustibil, kilometraj lung si aderenta pe carosabil umed, cu imbunatatiri suplimentare realizate prin adaugarea de ulei de portocale, care permite anvelopei sa se conformeze mai bine drumului, imbunatatind aderenta pe uscat si pe umed. Ca un beneficiu suplimentar, inlocuirea unor uleiuri foarte aromatice cu ulei de portocale reduce dependenta de petrol si inlocuieste o resursa neregenerabila cu una usor regenerabila.
Prin utilizarea tehnologiei Light Weight, anvelopele Yokohama BluEarth pot cantari cu pana la 17% mai putin decat anvelopele conventionale, necesitand mai putin combustibil pentru a se deplasa. O anvelopa umflata corespunzator are o rezistenta la rulare mai mica decat una subumflata, astfel ca designul Advanced Inner Liner foloseste o captuseala interioara traditionala din cauciuc flexibil plus un strat de plastic adaugat, reducand pierderile de aer rezultate din permeabilitate cu pana la 36% si imbunatatind si mai mult economia de combustibil. Acumularea neuniforma de caldura poate creste rezistenta la rulare si uzura rapida, astfel ca Fuel Saving Construction prezinta compusi anti-incalzire si o constructie simulata pe calculator axata pe controlul acumularii de caldura si imbunatatirea longevitatii anvelopei. In cele din urma, AERO Dynamics Design foloseste modelarea computerizata si testele in tunelul aerodinamic pentru a dezvolta caracteristici ale peretilor laterali care reduc rezistenta la vant si rezistenta aerodinamica in timpul functionarii la viteze mari, cum ar fi marcajul incastrat si un design al gropilor asemanator cu cel al unei mingi de golf.
Alte activitati ecologice ale Yokohama includ initiativa de reimpadurire “Forever Forest”, plus implicarea anterioara prin sponsorizarea in Pikes Peak International Hill Climb EV Challenge si FIA Alternative Energies Cup.