Michelin a fost partenerul fondator al Campionatului FIA de Formula E cand seria inaugurala a inceput in septembrie 2014. A revolutionat cursele cu un singur loc la acea vreme odata cu introducerea MICHELIN Pilot Sport EV.
Datorita diametrului sau interior (18 inci, o premiera pentru o competitie de clasa mondiala pentru monoloc), semana cu o anvelopa de pe piata de masa, in timp ce marcajele sale laterale din tehnologia Michelin Premium Touch „velureaza” – un semn distinctiv al anvelopelor de ultima generatie – reprezentau dimensiunea acestuia (fata: 245/40R18 / spate: 305/40R18) care se potriveste cu cea a anumitor masini de drum. Din nou, ca o anvelopa de drum, avea si o benzi de rulare cu model. In ciuda aparentelor, MICHELIN Pilot Sport EV a fost o anvelopa de curse extraordinara, clasificata drept „confidentiala” de catre Michelin nu numai datorita compusului sau, ci si datorita constructiei si a anumitor tehnologii care, desi tinute secrete astazi, ar putea bine transferat la anvelopele de drum in doi sau trei ani. Pentru o anvelopa de curse, MICHELIN Pilot Sport EV este, prin urmare, unica. Si, intr-o alta premiera mondiala pentru acest tip de masina, a fost conceputa pentru a concura fie pe vreme uscata, fie pe vreme umeda si sa poata acoperi o intreaga zi de cursa ePrix. Intr-adevar, soferii sunt autorizati sa foloseasca un singur set de vehicule electrice Michelin Pilot Sport pentru antrenamentele libere, calificari si ePrix-ul in sine. Sunt autorizate doar doua piese de schimb (una pentru fata si una pentru spate), dar chiar si aceste anvelope trebuie sa provina din stocul reportat din cursa precedenta.
Aceasta abordare nu numai ca a redus considerabil impactul asupra mediului al campionatului, dar serveste si ca un mijloc eficient de promovare a mobilitatii durabile, un mesaj intruchipat de Formula E, care are ca protagonista masinile de curse complet electrice care concureaza in mijlocul centrelor oraselor.
Sezonul 2: MICHELIN Pilot Sport EV intr-o clasa proprie
Inginerii Michelin Motorsport exploreaza mereu modalitati de imbunatatire a anvelopelor de competitie ale companiei franceze si, de la inceput, pentru cel de-al doilea sezon de Formula E (2015/2016) a fost prevazuta in mod natural o evolutie a modelului original Pilot Sport EV. Cu toate acestea, avand in vedere performanta exceptionala oferita de anvelopa in cursul sezonului 1, FIA (Fédération Internationale de l’Automobile) a cerut lui Michelin sa mentina aceleasi specificatii pana la sfarsitul celui de-al doilea campionat, permitand astfel echipelor sa se concentreze privind schimbarile semnificative posibile de reglementarile tehnice revizuite (motor, sisteme de transmisie, puncte de ridicare a suspensiei spate) cu o linie de baza constanta in ceea ce priveste anvelopele acestora.
Un singur tip de anvelopa pe cursa
Unul dintre punctele forte ale MICHELIN Pilot Sport EV este capacitatea sa de a oferi performante remarcabile indiferent de vreme. Cald sau rece, umed sau uscat, concurentii pot folosi acelasi set de anvelope pe tot parcursul zilei de cursa (antrenamentele libere, calificarile si ePrix-ul au loc la aceeasi data) in deplina siguranta. Un efect secundar al acestui lucru este ca ii permite lui Michelin sa produca si sa transporte mai putine anvelope pentru fiecare intalnire (200 de anvelope pentru 40 de masini), un beneficiu care reduce si mai mult amprenta de mediu a campionatului.
Sezonul 3: Noul MICHELIN Pilot Sport EV2, ducand eficienta energetica la un nou nivel
Notiunea de eficienta energetica este unul dintre principiile de baza ale Formulei E si, cand vine vorba de anvelope, obiectivul este de a minimiza rezistenta la rulare. Peste 25 la suta din energia consumata de vehicule (combustibil sau electricitate) este dedicata depasirii rezistentei la rulare. Prin urmare, reducerea acestuia din urma extinde autonomia de rulare fara a aduce atingere niciunui alti factori. In Campionatul FIA de Formula E, unde succesul pilotilor se bazeaza pe capacitatea lor de a genera si stoca energie in bateriile lor, acesta este in mod clar un aspect cheie.
Munca continua a inginerilor Michelin Motorsport in ultimii doi ani si mai mult a dus la rezultate impresionante. Rezistenta la rulare a noului MICHELIN Pilot Sport EV2 este cu 16% mai mica decat cea a predecesorului sau. Avantajul este o economie substantiala de energie care echivaleaza direct cu o gama extinsa. Fara a tine cont chiar de imbunatatirile aduse masinilor, acest castig le-ar fi permis pilotilor sa parcurga un tur suplimentar in 2015/2016!
Date si rezultate impresionante
Datorita utilizarii noilor tehnologii si materialelor avansate, cea mai recenta generatie MICHELIN Pilot Sport EV2 este o anvelopa autentica de inalta performanta. O alta pricepere este sa fi redus cu 1,1 kg si, respectiv, 1,4 kg din greutatea anvelopelor din fata si respectiv din spate, pentru o economie totala per masina (doua fata, doua spate) de 5 kg. Avand in vedere ca cele mai recente reglementari FIA au redus greutatea minima a masinilor (inclusiv a soferului) cu 8 kg, de la 888 kg la 880 kg, reducerea cu 11 la suta a greutatii per set de patru anvelope realizata datorita muncii inginerilor Michelin Motorsport a facilitat in mod clar misiunea colegilor lor care lucreaza pentru echipele de Formula E. Nu numai asta, dar acest castig este benefic si pentru mediu, deoarece mai putine materii prime trebuie consumate, expediate si reciclate. Intre timp, pe langa greutatea mai usoara si rezistenta la rulare mai mica, MICHELIN Pilot Sport EV2 ajunge la temperatura mai repede si ofera o aderenta superioara pe drumurile ude, dovada ca mai putin poate insemna efectiv mai mult!
Economie de scara
Economisirea de 5 kg per masina in ceea ce priveste greutatea nesacrata este semnificativa in sine. Totusi, cand se ia in considerare intreaga grila de 40 de masini, cifra se ridica la 200 kg pe cursa. Pe parcursul sezonului, asta echivaleaza cu un castig total de aproximativ 2.500 kg sau cu 250 de anvelope mai putine. Si asta, la randul sau, echivaleaza cu o cursa si jumatate!