Bridgestone a lansat noua gama de anvelope DriveGuard ca un game-changer atunci cand vine vorba de cauciucuri pentru autoturisme. Bridgestone DriveGuard este un runflat cu o diferenta: poate fi montat ca un schimb obisnuit pentru un pneu conventional, fara nici un impact semnificativ privind zgomotul rutier sau calitatea plimbarii. In functie de locul in care va aflati, acest lucru poate suna deja familiar. Conceptul a fost lansat sub acelasi nume in SUA in anul 2014, unde este deja vandut in peste un milion de unitati. Cu toate acestea, Bridgestone DriveGuard SUA sunt anvelope all-season si se spune ca sunt mai aproape in design de runflat-urile OE Bridgestone existente. Pentru clientii europeani DriveGuard a fost in mod substantial reproiectat, intr-un proiect cu durata de 18 luni condus de catre Bridgestone Technical Centre Europe (TCE), folosind tehnologii fundamentale dezvoltate anterior in cadrul grupului. Compania are sperante mari pentru noul sau produs. „Spre deosebire de o anvelopa runflat traditionala care trebuie sa fie montat din fabrica la un anumit vehicul, anvelopele DriveGuard pot fi montate pe aproape orice masina dotata cu un sistem TPMS (Tire-Pressure Monitoring System)”, explica presedintele executiv Bridgestone Europa, Eduardo Minardi. „Asta inseamna ca ar fi potrivit pentru pana la 32 de milioane de automobile din Europa pana in 2017 si 74 de milioane de automobile pana in 2020”, a continuat acesta.
Bridgestone a confirmat, de asemenea, ca DriveGuard ar putea fi montate impreuna cu un sistem TPMS pe piata pieselor de schimb. Lansarea este programata in trei valuri, incepand din martie. In total vor fi comercializate 19 dimensiuni de vara si 11 dimensiuni de iarna, variind de la 185/65 R15 si pana la 245/40 R18, cu indici de viteza de la H la Y. In locul celofibrei din modelele anterioare (inclusiv de pe pietele DriveGuard din SUA), DriveGuard-ul european foloseste pentru pliurile corpului carcasei un poliester nou si dezvoltat special. Acesta are o rezistenta imbunatatita la acumularea de caldura, crescand astfel durabilitatea in starea runflat, dar ofera si un confort mai bun decat celofibra. Pe baza tehnologiei Cooling Fin pentru asigurarea racirii, un desen cu rizuri fine dispus pe peretii laterali canalizeze caldura departe de anvelopa, fara a suporta nici un zgomot suplimentar produs de vant sau rezistenta aerodinamica. Un perete lateral ranforsat ofera sprijin suficient pentru ca anvelopa sa ruleze cu pierdere de presiune inca 80 km cu viteze de pana la 80 kph. Grosimea si plasarea precisa a insertiei de cauciuc in peretele lateral au fost acordate in mod individual pentru fiecare dimensiune, utilizand tehnici de modelare cu elemente finite, pentru a minimiza excesul de material si pentru a maximiza confortul la rulare. In plus, noul model al structurii coroanei este conceput pentru a imbunatati absorbtia neregularitatilor drumului. Adaptand cu atentie structura si materialele, Bridgestone spune ca a proiectat peretele lateral sa flexeze mai mult sau mai putin in aceeasi masura ca si un pneu conventional.
Exista o crestere usoara a rigiditatii, de aproximativ 5%, dar a fost comunicat faptul ca este in limitele tolerantei permise in mod normal pentru dimensiuni diferite de pneuri. In general, masa anvelopelor runflat este cu aproximativ 10% mai grea decat echivalentul unei anvelope non-runflat, dar cu 5% mai usoara decat generatia anterioara Bridgestone Runflat. De exemplu, luand in considerare dimensiunea 225/45 R17, o anvelopa conventionala Bridgestone cantareste in jurul valorii de 9.2 kg, in timp ce Brigestone DriveGuard cantareste cu 900 g mai mult. Producatorul spune ca aceste rezultat este comparabil cu anvelopele conventionale concurente de brand premium. Tehnologia Bridgestone Nano Pro-Tech este declarata ca find o alta componenta-cheie. Aceasta utilizeaza o reactie chimica special conceputa pentru a optimiza dispersia materialelor de umplutura si polimerilor din amestec. Rezultatul final este un material din cauciuc armat, care asigura un grad de conformare, in conditii normale de functionare, dar pastreaza rigiditate suficienta la temperaturi ridicate, pentru a supravietui, atat timp cat anvelopa este dezumflata. Continutul ridicat de dioxid de siliciu al anvelopei DriveGuard contribuie, de asemenea, la aderenta de inalta clasa pe carosabil umed (nivel A – evaluat in cadrul sistemului european de etichetare a pneurilor) si rezistenta la rulare competitiva (nivel C – pentru anumite dimensiuni).
Un nou model al benzii de rulare cu caneluri si blocuri de umar atent proiectate ajuta, de asemenea, la reducerea riscului de acvaplanare. Bridgestone a efectuat teste extinse cu DriveGuard, inclusiv o varietate de evaluari de performanta in aer liber, studii de performanta la uzura si testele de durabilitate runflat. Testarea instrumentala completa de pista a avut loc la modernul centru Bridgestone European Proving Ground langa Roma, Italia, in timp ce drumurile publice din apropiere asigura date suplimentare de durabilitate. Performantele de durabilitate si siguranta ale anvelopei in conditie runflat depind de inaltimea, greutatea si inaltimea centrului de greutate al vehiculului, automobilele de test pentru fiecare dimensiune au fost alese pentru a reflecta inaltimea si incarcarea in cele mai severe cazuri, precum si vanzatori cu cel mai mare volum de vanzari. Volkswagen Golf MK7, de exemplu, a fost utilizat pe scara larga cu anvelope 205/55 R16, in timp ce MPV-ul Touran II a fost folosit cu anvelope 225/45 R17.
Performanta interioara si testarea de durabilitate au fost realizate folosind cilindri de testare brevet Bridgestone la TCE. Mai tarziu, in procesul de dezvoltare a modelului DriverGuard, organizatia TUV-Sud a furnizat servicii de testare independente pentru acreditarea oficiala a anvelopei. Reflectand accentul pe abordarea nivelului de confort ale pneurilor conventionale, analiza comparativa s-a efectuat utilizand o selectie de anvelope de vara 225/45 R17 premium non-runflat, incluzand Michelin Primacy 3, Goodyear EfficientGrip Performance si Pirelli P7 Cinturato. DriveGuard a fost, de asemenea, evaluata in comparatie cu alte anvelope runflat, inclusiv propriul Bridgestone, dar tinand cont de faptul ca ele tind sa fie proiectate pentru cerintele unui anumit vehicul, mai degraba decat ca un produs pentru toate masinile.
Bridgestone DriveGuard reprezinta un exemplu neobisnuit al unui produs pentru piata pieselor de schimb care avanseaza in arena anvelopelor OE datorita progreselor tehnologice. De asemenea, utilizarea poliesterului in locul celofibra va fi aplicat la urmatoarea generatie de anvelope Bridgestone Runflat OE.
Sursa: bridgestonetire.com; tiretechnologyinternational.com; bridgestone.co.uk/driveguard; anvelope.ro/reifen2016; alvolante.it