Durata de viata a anvelopelor repezinta un termen mai putin utilizat, dar important pentru toti jucatorii pietei – producatori, comercianti si cumparatori. Producatorii estimeaza o anumita cerere pe piata si produc tipurile si sortimentele lor de anvelope in anumite cantitati, dorind sa le vanda cat mai repede. Sunt peste 450 de producatori de anvelope, care furnizeaza circa un miliard de anvelope la nivel mondial intr-un an. Comerciantii comanda producatorilor cantitatile pe care considera ca le pot plasa pe piata, dorind sa le vanda cat mai repede. Cumparatorul doreste sa cumpere un set de anvelope pe care sa-l foloseasca cat mai mult timp. In acest lant de piata se regaseste durata de viata a anvelopelor.
Se defineste durata de viata a unei anvelope intervalul de timp scurs intre data de fabricatie si momentul in care imbatranirea materialului sau uzura fac ca utilizarea normala si in siguranta sa scada sub limitele general acceptate, astfel durata de viata a anvelopei = durata de depozitare + durata de utilizare. Deseori se mai foloseste termenul durata de serviciu care este definit ca succesiunea in timp a regimurilor de functionare ale unui sistem tehnic impreuna cu duratele lor. Termenii nu sunt echivalenti, durata de serviciu fiind, de obicei, mai mica decat durata de viata posibila. In rare situatii, durata de serviciu se poate suprapune peste durata de viata.
Data de fabricatie a anvelopei este determinata cu precizie, fiind inscriptionata pe flancul ei, datorita standardului impus de Departamentul de Transporturi al SUA si se numeste DOT. Iesita de pe linia de fabricatie, o anvelopa este depozitata o perioada scurta de timp in depozitele producatorului pentru a fi trimisa apoi catre distribuitori si in final achizitionata de cumparator pentru a fi utilizata/depozitata in functie de anotimp. Si anvelopele au o limita a vietii lor care este reprezenta de transformarile ireversibile de natura fizica si chimica in urma carora anumite proprietati ajung sub limitele impuse, generand un grad crescut de insecuritate in utilizare. Aceste procese sunt normale si/sau accelerate si sunt influentate de calitatile materialelor anvelopei, conditiile de utilizare/depozitare si conditiile climatice. Cu toate ca nu exista inca date stiintifice sau tehnice care sa stabileasca sau identifice cu certitudine un minim specific sau o durata maxima de serviciu pentru anvelope , marea majoritate a producatorilor recomanda inlocuirea anvelopelor la 10 ani de la data de fabricatie, chiar daca anvelopele par a fi intacte si nu au atins limitele de uzura.
Pentru cauciucuri, durata de viata reala nu este determinata de limita varstei cronologice, fiind afectate de mai multi factori care sunt independenti de varsta cronologica. Adica o anvelopa montata pe o masina care sta in garaj o perioada mare de timp are o varsta reala diferita fata de o anvelopa montata pe o masina care sta sub cerul liber aceeasi perioada de timp. Anvelopele au in compunere diverse materiale cum sunt cauciuc natural si/sau sintetic, negru de fum, dioxid de siliciu, plastifianti, materiale de tratare, substante de retinere, corduri textile si/sau de otel, materiale care au proprietati de performanta esentiale pentru buna functionare a anvelopei. Proprietatile acestor componente evolueaza diferit pe o combinatie conditionala de timp, de depozitare si de utilizare. Pentru fiecare anvelopa in parte, durata de viata este determinat de o multitudine de elemente regasite in conditiile de depozitare (protectie impotriva temperaturilor ridicate solare sau tehnologice, a fluctuatiilor de temperatura, a umiditatii, a generatoarelor de ozon, radiatiilor ultraviolete, substantelor chimice corozive, etc.) precum si in conditiile de utilizare pe masini (de exemplu, sarcina, viteza, presiunea de umflare, intretinere, conditiile climatice, etc.), la care o anvelopa este supusa de-a lungul duratei sale de viata. Deoarece conditiile de depozitare si exploatare variaza foarte mult, estimarea cu precizie a duratei de viata specifice a pneurilor in functie de varsta calendaristica nu este posibila.
In nici un caz o recomandare “maxima” de viata pentru un pneu nu trebuie sa fie considerata ca o durata de serviciu “de asteptat”. Anvelopele trebuie scoase din serviciu din mai multe motive, printre care benzi de rulare uzate pana la adancimea minima, semne de deteriorare (taieturi, fisuri, umflaturi, daune cauzate de impact, vibratii, etc.) sau semne de abuz (subumflare, supraincarcarea, reparatii necorespunzatoare, etc.). Ca exemplu, se poate aprecia cu relativitate ca, uzura unei anvelope depozitata un an in conditii corespunzatoare echivaleaza cu uzura unei anvelope montata pe un vehicul si folosita timp de trei saptamani.
Luand in considerare cele prezentate, expertii fac urmatoarele recomandari :
- In intervalul de 5 ani de la data fabricatiei, conform National Tyre Distributors Association (NTDA) sau 6 ani conform standardului britanic BS AU 50-2.7a, anvelopele sunt considerate noi (cu conditia sa fi fost corect depozitate) si pot fi utilizate, in conditii normale, in deplina siguranta, pana la limita de uzura prevazuta;
- Anvelope care au fost folosite timp de 5 ani sau mai mult trebuie sa fie inspectate de un specialist cel putin o data pe an;
- Anvelopele care implinesc “varsata cronologica” de 10 ani se vor inlocui obligatoriu chiar daca par a fi intacte si nu au atins limitele de uzura;
- Presiunea din anvelope trebuie sa fie verificata lunar;
- Utilzatorii trebuie sa fie atenti nu doar la starea exterioara si presiune pneurilor lor, dar si cu privire la orice modificare in performantele dinamice, cum ar fi cresterea incidentei pierderilor de aer, zgomot sau vibratii, care ar putea fi un indiciu ca pneurile trebuie sa fie scoase din functiune pentru a preveni eventuala avariere in timpul mersului;
- Pentru pneurile care au echipat un vehicul ca echipament original (de exemplu, achizitionate cu un vehicul nou), urmati recomandarile de inlocuire a anvelopelor facute de producatorul vehiculului, atunci cand sunt specificate (dar care sa nu depaseasca 10 ani). In unele cazuri, un constructor de vehicule poate face o recomandare pentru inlocuirea anvelopelor mai devreme de 10 ani pentru produsele lor, bazat pe intelegerea caracteristicilor specifice vehiculului si utilizarii lui;
- Parcati masina pe cat posibil departe de caldura si lumina soarelui;
- Pastrati anvelopele vehiculului departe de grasimi, uleiuri, carburanti si solventi care pot actiona negativ asupra cauciucului;
- Roata de rezerva are si ea o durata de serviciu chiar daca nu este folosita sau folosita foarte rar.
In conditiile expuse, formula matematica poate fi completata cu o contitie si arata astfel : Durata de viata a anvelopei = durata de depozitare + durata de utilizare unde (durata de depozitare + durata de utilizare) ≤ 10 ani
Sursa:michelin.ro; us.coopertire.com; uniroyaltires.com; continental.com; toyotires.com.
3 Comentariu
Gigi
Eu am schimbat azi anvelopele Michelin Energy originale de pe masina (Logan 1,6MPI) dupa 14 ani (25.000 km), si cred ca mai mergeau 1-2 ani.
MP
E bine, Gigele. Ai inteles perfect articolul 😆
Mr.Right
Gigi, citește încă o data articolul. Ai ratat niște informații cheie. 😉