Skip to content Skip to footer

Probele tehnice ale testului AutoExpress (Partea a doua)

Testele pe zapada, pe teren umed sau uscat au reprezentat adevarate provocari pentru toate cele noua modele de anvelope inscrise in probele realizate de revista AutoExpress. Anvelopele supuse testelor de mai jos au fost Continental ContiWinterContact TS830P, Goodyear UltraGrip Performance 2, Dunlop SP Winter Sport 4D, Pirelli Sottozero Winter 240 Serie II, Michelin Alpin 4, Nankang Snow SV-2, Hankook Optimo 4S, Kumho Solus Vier, Vredestein Quatrac 3 si Continental ContiSportContact 3.

1. Franare pe zapada:
Franarea pe zapada este probabil cea mai mare problema a conducatorului auto pe timp de iarna si una dintre principalele cauze pentru care se produc accidentele rutiere. Masinile echipate cu modele de cauciucuri testate au rulat pe un lac inghetat acoperit cu zapada proaspata, franand de la 40km/h si declansand sistemul antiblocare de fiecare data. Specialistii AutoExpress au masurat distanta de care a fost nevoie pentru a se ajunge la 20km/h si au calculat cat timp ar fi necesar pentru a aduce masina la punctul de oprire. Aceste calcule elimina neconcordantele in ultimii cativa metrii pana la oprire. Rezultatele se bazeaza pe distanta de franare, intreaga operatiune efectuandu-se de doua ori, pentru a asigura rezultate repetabile.

2. Tractiune pe zapada:
Una dintre principalele probleme pe care le intampini iarna este atunci cand ramai blocat in zapada. Acest test masoara nivelul de tractiune generat de fiecare anvelopa in parte. O data ce au oprit sistemul de control al tractiunii, cei de la AutoExpress au accelerat in viteza, folosind un G-metru pentru a masura forta generata. S-au efectuat 20 de incercari pentru fiecare model de anvelopa testat, folosindu-se numai zapada proaspata. Ca si in cazul probei de franare, testul a fost repetat pentru a asigura un rezultat corect.

3. Manevrare pe zapada:
Pista Skanska combina drumuri serpuite cu viraje bruste si o multime de schimbari de altitudine. In incercarea de a reproduce conditii reale de condus, AutoExpress a lasat pornita frana antiblocare, dar si sistemul ESP. Timpul parcurs pentru fiecare tur de pista a fost influentat de un plus de tractiune si de viteza marita in cazul virajelor. Pentru cele mai bune anvelope, acest lucru a insemnat ca ajutoarele electrice au reprezentat un factor de limitare. Rezultatul se bazeaza pe media timpului necesar pentru finalizarea turului de pista.

4. Slalom pe zapada:
AutoExpress a mai realizat si in anii trecuti acest test pentru a arata diferenta dintre modelele de iarna, all-season si de vara. De aceasta data, insa, au extins testul pentru toate anvelopele, astfel incat sa poata masura prinderea virajelor generata de fiecare cauciuc in parte. La 30km/h, folosind acelasi nivel de oprire in fiecare directie, AutoExpress a condus un slalom pe zapada proaspata, masurand forta laterala cu ajutorul unui g-metru. Rezultatul final este reprezentat de media fortelor generate.

5. Acvaplanare in linie dreapta:
Sansele de a ajunge intr-o zona cu multa apa sunt destul de ridicate in sezonul rece, iar acest test este menit sa arate cat de bine se descurca in aceasta situatie anvelopele aflate in competitie. Fiecare masina a accelerat in mod repetat, in timp ce o partea a masinii a intrat in 7 milimetri de apa. Viteza sa a fost inregistrata atunci cand patinarea rotii anvelopei din apa a ajuns la 15% mai mult decat a celei de pe partea de drum uscat. Atunci se pierde controlul volanului, deoarece masina aluneca pe apa, in loc sa treaca prin ea.

6. Acvaplanare in curba:
O anvelopa care poate poma apa eficient de sub banda de rulare este cheia obtineri unui rezultat bun la testul de acvaplanare. Acest test masoara cat de bine se transfera apa in momentul in care canalele sunt distorsionate de forta virajelor. Se inunda o sectiune dintr-un cerc mare, asfaltat, dupa care se trece cu masina prin ea, la o viteza din ce in ce mai mare pana se pierde controlul. In vederea obtinerii rezultatului final forta laterala este masurata la fiecare etapa.

7. Manevrare pe teren umed:
In cazul acestui test conteaza foarte mult timpul obtinut pentru fiecare tur de pista; fiecare anvelopa este impinsa la limita pe un circuit de 1,8 km, operatiune ce necesita precizie si atentie. Spre deosebire de testul de anul trecut realizat de catre revista AutoExpress, temperaturile din acest an au fost sub 7 °C, astfel incat anvelopele de iarna sa aiba un avantaj fata de anvelopele de vara. Acest avantaj de performanta creste o data ce temperaturile sunt mai scazute, deoarece componentele cauciucurilor de iarna raman flexibile.

8. Franare pe teren umed:
AutoExpress a efectuat o serie de opriri de urgenta de la 80km/h, iar clasamentul final a fost stabilit in functie de distanta de oprire. De fiecare data s-au folosit exact aceleasi benzi de amestec asfaltic, eliminand astfel orice variabila. Ca si in cazul testului de manevrare pe teren umed (dar spre deosebire de testul acvaplanare in care constructia si modelul sunt mult mai importante) acesta este un test sensibil la temperaturi, iar modelele de anvelope de iarna ar trebui sa aiba un avantaj la temperaturi mici. Testele celor de la AutoExpress au fost efectuate la temperaturi cuprinse intre 4-6 °C.

9. Manevrare pe teren uscat:
Acesta este un test foarte important pentru cei care isi doresc sa folosesca anvelopele de iarna pe tot parcursul anului, pentru ca arata eficienta pierduta pe o vreme calda si secetoasa. Factorul decisiv in cazul acestui test este timpul necesar pentru fiecare tur in parte, iar rezultatul final se bazeaza pe media a doua tururi de pista. Folosind aceleasi linii si puncte de franare, masinile au intrat in viteza la viraje si au accelerat mai devreme. S-a constatat ca benzile de rulare mai rigide ale modelelor de anvelope de vara le ofera acestora un avantaj major.

10. Franare pe teren uscat:
Ca si in cazul testului de manevrare pe teren uscat, anvelopele de vara se bucura de un avantaj indiscutabil datorita benzilor de rulare mai rigide. Intrebarea principala este: Care sunt riscurile si avantajele folosirii anvelopelor de iarna pe toata perioada anului? Soferii au franat de la 100km/h, folosind conuri pentru a-i directiona pe aceeasi banda de asfalt, dupa care s-au inregistrat distantele de oprire. Evaluarile s-au bazat pe media mai multor curse.

11. Rezistenta la rulare:
In conditiile in care preturile la carburanti sunt in continua crestere, iar grija pentru mediul inconjurator devine un subiect din ce in ce mai dezbatut, rezistenta la rulare reprezinta un factor esential in achizitionarea anvelopelor. AutoExpress a efectuat un test industrial standard menit sa masoare puterea necesara pentru a intoarce o roata de otel, cu si fara un cauciuc care sa depuna presiune. Producatorii de anvelope acorda o atentie sporita rezistentei la rulare, aceasta reprezentand unul dintre factorii decisivi in etichetarea pneurilor. Regula generala spune ca o scadere de 5% a rezistentei la rulare duce la o scadere de 1% a consumului de combustibil.

In curand vom publica partea a treia – Rezultatele obtinute de catre anvelopele de iarna testate (Partea a treia)

Rezultatele obtinute pentru anvelopele de iarna testate (Partea a treia)

Lasa un comentariu

0.0/5